Cyklomost slobody ponad Moravu oslávil 3. narodeniny

26.9.2015
0
Cyklomost slobody ponad moravu oslávil 3. narodeniny - most_slobody
Páčil sa vám článok?

Cyklomost slobody v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sa stal nielen obľúbeným miestom pre cyklistov a peších turistov, ale aj vzorovým projektom pre diela cezhraničnej spolupráce. Po troch rokoch, ktoré tento týždeň uplynuli od oficiálneho otvorenia cyklomosta, to zdôraznil predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo.

"Viackrát som sa stretol s tým, že náš projekt bol uvádzaný v materiáloch venujúcich sa využitiu eurofondov v rámci cezhraničného partnerstva, v tomto prípade sa stal akými referenčným projektom," uviedol Frešo. Most vníma aj ako symbol Schengenu a jeho princípov. "Vďaka nemu sa môžeme stretávať, navštevovať, môžeme spoločne zdieľať tento priestor," pripomenul.

Za najlepší dôkaz úspešnosti projektu cyklomostu považuje údaje o chodcoch a cyklistoch, ktorí ho využívajú. "Podľa sčítačiek po ňom prešlo v priebehu roka, od začiatku júla 2014 do konca júna 2015, približne 107.000 cyklistov a chodcov," informoval Frešo. Podľa štatistík kraja prejde cez most denne v priemere 170 chodcov a 120 cyklistov. Najfrekventovanejším dňom je nedeľa.

Frešo zdôraznil že Cyklomost slobody by nemal byť v Bratislavskom kraji osamotený, naopak, mal by byť vzorom pre ďalšie cyklomosty ponad Moravu. "Cyklomosty, resp. cyklolávky by sme chceli v najbližších štyroch rokoch vybudovať v Gajaroch, Malých Levároch i Vysokej pri Morave," informoval predseda BSK. Ako dodal, perspektívu týmto projektom dáva aj nová dohoda o cezhraničnej spolupráci medzi BSK a Dolným Rakúskom, ktorú v piatok (25.9.) schválili poslanci Bratislavského kraja.

Výstavba cyklomosta medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym Schlosshofom sa začala v septembri 2011. Most bol sprístupnený verejnosti v polovici augusta nasledujúceho roka, oficiálne ho otvorili 22. septembra 2012. Most, ktorý postavilo konzorcium Ingsteel a Doprastav, stojí v historickej trase a slúži cyklistom, peším turistom a záchrannej službe. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov tvorí oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky je 4 metre, čo umožňuje prejazd vozidiel záchranných zložiek. Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel 7 metrov. Projekt cyklomosta bol spolufinancovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013.

Cyklomost získal aj niekoľko architektonických cien. V roku 2014 to napríklad bola cena verejnosti v architektonickej súťaži CE•ZA•AR.  V roku 2013 získal 2. miesto v súťaži Stavby roka a autor mosta, architekt Milan Beláček získal za návrh stavby cenu ministra hospodárstva.

(TASR)

Páčil sa vám článok?