Zmätok na električkovej trati v Dúbravke

10.2.2015
0
Zmätok na električkovej trati v dúbravke - Električka_Dúbravka4
Páčil sa vám článok?

Okolo zmodernizovanej električkovej trati v Dúbravke chýba značenie, že električka má vždy prednosť. Upozorňuje na to Mestská časť Bratislava-Dúbravka, ktorá projektu vytýka, že semafory sú zle umiestnené a nastavené a ľudí mätú. Minulý mesiac tam dokonca električka zachytila chlapca, keď prechádzal cez trať. Samospráva preto podala podnet na preskúmanie na Krajský dopravný inšpektorát.

„Problém je v tom, že človek prechádza cez viacprúdovú komunikáciu – cestnú časť, električkovú trať a cestu v opačnom smere. A na cestnej časti sú nové semafory, ktoré však pre električky neplatia,“ povedala pre TASR hovorkyňa Dúbravky Lucia Marcinátová. Vysvetľuje, že keď chodec vidí zelenú na semafore, ktorý je na ceste za koľajovou traťou, myslí si, že platí aj pre električkové priecestie.

„Nie je to tak, keďže električka má vždy prednosť,“ zdôrazňuje hovorkyňa. Chodca však nezastavia semafory na električkovej trati, lebo tam žiadne nie sú, ani tabule, ktoré by ho upozornili, že musí dať električke prednosť. „Ľudia sú zmätení,“ dodáva L. Marcinátová.

Zelená na semaforoch tak spôsobila, že 22. januára zachytila električka chlapca. Neprišlo k vážnym zraneniam, no aj preto sa samospráva rozhodla písať na Krajský dopravný inšpektorát. „Situácia sa môže riešiť napríklad tabuľami a upozornením, že električky majú vždy prednosť,“ navrhuje hovorkyňa.

Bratislavská policajná hovorkyňa Karina Považanová však vysvetľuje, že dopravný inšpektorát pôsobí ako dotknutý orgán, a teda neurčuje, neosádza, ani nevykonáva správu dopravného značenia a dopravných zariadení. „Krajský dopravný inšpektorát podnet postúpi príslušnému cestnému správnemu orgánu – magistrátu hlavného mesta, ktoré je zároveň investorom tejto stavby,“ uviedla K. Považanová.

Mesto však odkazuje, že rovnaké riešenie je už dnes využívané a prevádzkované na Mladej Garde. „Vždy platí, že električka má prednosť,“ zdôrazňuje bratislavská hovorkyňa Ivana Skokanová. Chodcov na to síce neupozornia tabule, ako žiada mestská časť, ale I. Skokanová poukazuje na to, že informácia je na zastávkach mestskej hromadnej dopravy. „Rovnako sú takouto informáciou označené aj električky,“ doplnila. Aj v tejto súvislosti sa však má v stredu 11. februára nová hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová stretnúť so starostom Dúbravky Martinom Zaťovičom.

Bývalý hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser mestskej časti vysvetľoval, že semafory testujú a v Dúbravke prvýkrát skúšajú koordináciu medzi dynamicky riadenými križovatkami. „Dynamické riadenie je také riadenie, pri ktorom máte na vstupoch do križovatky v jazdných pruhoch, ako aj na trati električiek, špeciálne detektory, ktoré merajú počet vozidiel, príjazd vozidiel a na základe toho si definujú signálny plán a dĺžku zelenej,“ uviedol.

Električky začali vlani po novej trati v Dúbravke jazdiť až na tretí ohlasovaný termín, a to 18. novembra. Povolenie na skúšobnú prevádzku však hlavné mesto dostalo až od 15. decembra 2014 a takmer mesiac teda jazdili načierno. Bratislava za to dostala od Bratislavského samosprávneho kraja ako špecializovaného stavebného úradu pokutu 82-tisíc, proti ktorej sa odvolala. Trať dodnes nie je skolaudovaná a mesto si podalo žiadosť o predĺženie skúšobnej prevádzky do konca marca.

Bratislava modernizuje električkovú trať v Dúbravke od Hanulovej ulice k Ulici Pri kríži prevažne z eurofondov. Zo sumy 8,2 milióna eur 85 percent financuje EÚ, 10 percent štát a 5 percent mesto.

©TASR
Foto: jak

Páčil sa vám článok?