Obchvat mesta: Vláda ho chce stavať draho

1.2.2015
0
Obchvat mesta: vláda ho chce stavať draho - Obchvat Obchvat mesta: vláda ho chce stavať draho - Obchvat
Páčil sa vám článok?

Ministerstvo dopravy zverejnilo štúdiu diaľničného obchvatu Bratislavy, ktorý by sa mal začať stavať v januári 2016 a slúžiť by mal od roku 2020. Pôjde o úseky diaľnice D4 z Jaroviec do Rače spolu s úsekmi rýchlostnej cesty R7 Prievoz – Dunajská Lužná – Holice. Dovedna má mať dĺžku 59 km.

Výstavba obchvatu, ktorý už schválila vláda SR, ráta s investovaním formou PPP projektu. Podľa neho koncesionár postaví obchvat vo vlastnej réžii za vyše 1,3 miliardy eur. Štát mu potom bude diaľnicu splácať počas 30 rokov po 135 až 151 miliónov eur ročne, čo budú pre štátnu kasu celkové náklady 4 až 4,5 miliardy eur.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka i premiéra Roberta Fica PPP projekt je výhodný a momentálne je jedinou cestou k čo najrýchlejšej výstavbe bratislavského obchvatu.

Opozičný ekonóm Tomáš Meravý však vládny zámer kritizuje. Na príkladoch z Rakúska a z Poľska dokazuje, že bratislavský PPP projekt je vysoko predražený, pretože má byť dvojnásobne drahší ako porovnateľné zahraničné projekty. Napríklad v Poľsku cez PPP postavila rakúska firma Strabag v rokoch 2009-2012 nový 106-kilometrový úsek diaľnice za 1,3 miliardy eur, teda za rovnakú sumu, ako má stáť 59-kilometrový obchvat Bratislavy. Za 51-kilometrový obchvat Viedne zaplatia Rakúšania počas 33 rokov 2 miliardy eur, kým Slováci za 59 km počas 30 rokov najmenej 4 miliardy eur.

(brn)

Páčil sa vám článok?