Petržalskí poslanci schválili zásady parkovacej politiky

25.6.2014
0
Petržalskí poslanci schválili zásady parkovacej politiky - parkovanie_na_chodniku
Páčil sa vám článok?

Miestni poslanci v bratislavskej Petržalke prijali v utorok zasadnutí miestneho zastupiteľstva Postup a zásady parkovacej politiky na území mestskej časti. Urobili tak po tom, ako parkovaciu politiku neschválili mestskí poslanci.

Cieľom parkovacej politiky v Petržalke, ktorá má nedostatok parkovacích miest, má byť uľahčenie komplikovaného parkovania rezidentom, teda prioritne Petržalčanom. V zmysle prijatého materiálu je rezidentom držiteľ vodičského preukazu, ktorý má trvalý pobyt v Petržalke a je držiteľom vozidla. Kompromisným návrhom, ktorý poslanci odsúhlasili je, že rezidenčné karty nebude mestská časť vydávať na byt, ale na osoby, to znamená, že ak v jednej domácnosti žijú dve či tri osoby s autom, vodičským preukazom a trvalým pobytom, každý z nich bude rezidentom s rovnakým nárokom na rezidenčnú kartu. Poslanci podčiarkli, že výnosy z parkovania budú smerované opäť do riešenia statickej dopravy.

Parkovacej politike sa petržalská samospráva venuje už tri roky veľmi intenzívne. Petržalka najskôr spracovala dokument Postup riešenia statickej dopravy v mestskej časti,  v ktorom stanovila podmienky pre realizáciu organizovania dopravy. Participovala na príprave parkovacej politiky v rámci v celej Bratislavy, najmä na tvorbe dokumentu Parkovacia politika hlavného mesta SR Bratislavy. Súčasne dala Výskumnému ústavu dopravnému v Žiline vypracovať východiskovú analýzu pre zavedenie regulovaného parkovania v Petržalke. Ďalším krokom bolo schválenie potrebných dokumentov, ktoré z legislatívneho hľadiska boli nevyhnutné pre spustenie regulovaného parkovania. Poslanci sa všetkými dokumentmi a krokmi zaoberali tak na odborných komisiách ako aj v zastupiteľstve.

Konečné slovo mali dať poslanci mesta, ktorí však parkovaciu politiku pre celé hlavné mesto a teda zásadné dokumenty neschválili. Podľa slov viacerých poslancov teda mala Petržalka dve možnosti – buď sa alibisticky vyhovárať na mesto, alebo vziať odvahu a zodpovednosť do svojich rúk a posunúť riešenie statickej dopravy o ďalší krok. Dnes schválený materiál pritom neznamená, že sa prijaté zásady budú ihneď realizovať, je potrebné prijať ešte viacero dokumentov, najmä podrobný prevádzkový poriadok, ale aj uskutočniť viacero ďalších krokov. Dnešným hlasovaním Petržalka opäť deklaruje, že jej záleží na riešení neúnosného stavu. Jeho ďalšie odkladanie by mohlo už aj tak zložitú situáciu ešte viac skomplikovať, áut totiž neustále pribúda.

Len samotné rezidenčné parkovanie samozrejme nie je riešením, nutné je aj budovať nové kapacity. Popri príprave novej parkovacej politiky sa síce menej intenzívne ale predsa podarilo budovať aj nové parkovacie miesta, za posledné štyri roky ich pribudlo vyše 200. 30 tisíc chýbajúcich miest sa však nedá vybudovať len na teréne – veď aj bytové domy tu majú 6-12 poschodí – preto vidí samospráva i odborníci budúcnosť v parkovacích domoch. Pri ich plánovaní však samospráva naráža na viacero komplikácií – od financií cez vlastnícke vzťahy až po protesty obyvateľov príslušnej lokality.

(banoviny)

Páčil sa vám článok?