Efekt zvyšovania cestovného je otázny, spôsob informovania o ňom nevhodný

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Spôsob informovania o „úprave cien“ (čítaj: zdražovaní) cestovného v mestskej hromadnej doprave k 1. máju, ktorý si zvolilo vedenie Dopravného podniku Bratislava, sa nepozdáva primátorovi Andrejovi Ďurkovskému.

Správy bez uvedenia zdroja hovoriace o tom, že k zvýšeniu cien cestovného dôjde, sa objavovali v médiách už začiatkom tohto roka, až do polovice apríla však nebolo jasné, kedy k nemu dôjde a v akom rozsahu. Vedenie dopravného podniku napokon informovalo o zvýšení cestovného iba necelé dva týždne pred tým, ako k nemu fakticky dôjde, teda neskoro, pričom informácie navyše najprv poskytlo len niektorým médiám. So spôsobom informovania nie je spokojný ani primátor A. Ďurkovský. „O úprave cien cestovného v MHD rozhodlo podľa všetkého predstavenstvo a následne Dozorná rada Dopravného podniku Bratislava niekedy na prelome rokov 2003 - 2004, pričom vtedy ešte neurčilo presne, ku ktorému dátumu sa úprava realizuje,“ uviedol jeho hovorca Milan Vajda. „Zástupca samosprávy hlavného mesta v predstavenstve Karol Kolada presadil, aby realizovaná úprava bola maximálne do výšky štátom priznanej miery inflácie. Tento údaj zvyčajne publikuje Štatistický úrad SR vo februári až v marci. Je to okolo deväť percent. Výhrady primátora A. Ďurkovského smerujú k tomu, že ho nikto z predstavenstva ani manažmentu Dopravného podniku Bratislava o tomto kroku v dostatočnom predstihu neinformoval. Napriek tomu, že podľa uznesenia mestského zastupiteľstva z 90. rokov úprava cestovného do výšky inflácie je v kompetencii dopravného podniku, mimo mestského zastupiteľstva, každý takýto krok je veľmi citlivým, aj politickým rozhodnutím.“

Dodajme, že okrem neprofesionálneho spôsobu informovania zo strany vedenia dopravného podniku možno mať výhrady aj k samotnému zvyšovaniu cestovného. Dopravní odborníci upozorňujú, že každé zvýšenie cestovného prispieva k zníženiu počtu cestujúcich a následnému poklesu tržieb, takže výsledný efekt takýchto krokov je otázny. Nehovoriac o tom, že mnohí z tých, čo prestanú používať mestskú hromadnú dopravu, cestujú radšej vlastnými autami, čo ešte viac zhoršuje už beztak neúnosnú dopravnú situáciu v meste.

Páčil sa vám článok?