Kľúčový bod stavby mosta nastane v lete - prevážať budú 230-metrovú konštrukciu

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Najdôležitejšia fáza výstavby Mosta Košická - presun hlavného mostného objektu z ľavého brehu Dunaja na pilier číslo 10 pri pravom dunajskom brehu - sa blíži. Pôjde o nevídanú operáciu faraónskych rozmerov.

Prvý kus oceľovej konštrukcie hlavného mostného poľa, ktorú zhotovuje spoločnosť MCE Voest Linz, doviezli na stavenisko ešte vlani v auguste. Montáž konštrukcie vykonáva firma Hutní montáže Ostrava. Pôvodne mala byť celá 231 metrov dlhá a 36 metrov vysoká konštrukcia, vážiaca tisíce ton, jedným koncom osadená na pilier číslo 11 na ľavom brehu Dunaja a druhým koncom na plavidlo v 50 metrov dlhom umelom bazéne, z ktorého by ju po dokončení v auguste remorkéry „natočili" na pilier číslo 10 pri pravom brehu Dunaja. Podľa informácií predstaviteľov akciovej spoločnosti Doprastav, ktorá most stavia, túto technológiu bolo potrebné modifikovať kvôli zmluvnému záväzku uvoľniť časť nábrežia (vrátane priestoru, kde mal byť umelý bazén) pre ďalšiu výstavbu do 30. septembra, teda v čase, ktorý by na likvidáciu bazénu nestačil. Namiesto umelého bazénu sa teda na brehu vybudoval provizórny pilier spolu s podpornou konštrukciou v mieste uloženia mosta, ktoré umožnia presun mostnej konštrukcie po posuvnej dráhe na súlodie pristavené pri brehu. Následne bude celá vyše 230-metrová oceľová konštrukcia otočená o 90 stupňov (pre bližšiu predstavu - opíše dráhu, akú opíše minútová ručička hodín za štvrťhodinu, ale v opačnom smere), pričom jeden jej koniec ostane na brehu a druhý uložia na pilier číslo 10 pri pravom brehu Dunaja. Pôjde o technicky mimoriadne náročnú, ale pre širokú verejnosť vari najatraktívnejšiu operáciu, ktorá si vyžiada aj prerušenie lodnej dopravy na Dunaji.

Dodržanie augustového termínu vidia predstavitelia Doprastavu ako reálne. Z piatich opôr hlavného mostného objektu už boli vybudované tri, ďalšie dve Doprastav rozpracoval do takého stavu, aby termíny ich ukončenia umožnili spomínané uloženie oceľovej konštrukcie hlavného poľa podľa harmonogramu. Pri zakladaní umelého ostrova pre pilier číslo 10 sa úspešne uplatnila zmenená technológia. V súčasnosti je už na ostrove ukončená trysková injektáž a buduje sa pilier.

Celková dĺžka mosta s 19 piliermi bude 854 metrov, hlavný mostný objekt bude merať 517,5 metra, príjazdové estakády na bratislavskej strane 195 metrov, na petržalskej strane 141,5 metra. Jeho uvedenie do prevádzky zlepší dopravné prepojenie Petržalky s centrom i ostatnými časťami mesta a odľahčí ostatné štyri mosty cez Dunaj, ktoré sú v súčasnosti dopravne mimoriadne preťažené. Okrem áut by po ňom mali jazdiť aj trolejbusy a jeho súčasťou, samozrejme, bude aj lávka pre peších.

Páčil sa vám článok?