Tento rok sa začne výstavba projektu TEN-T

6.1.2012
0
Páčil sa vám článok?

V tomto roku je na území mesta Bratislava plánovaný začiatok výstavby prvej etapy veľkého európskeho dopravného projektu TEN-T z Paríža do Viedne, ktorý je schválený od roku 2004. Prvá stavba vedie od železničnej stanice Rača cez Predmestie a Filiálku po železničnú stanicu Petržalka na pravej strane Dunaja a v rozhodujúcej miere povedie tento úsek v tuneloch.

"V súčasnosti je vydané platné územné rozhodnutie a začína sa stavebné konanie, ktoré bližšie špecifikuje podmienky tejto náročnej trojročnej výstavby," povedal pre TASR Marián Šípoš z Dopravoprojektu.

Začatie výstavby vo verejnom záujme už Železniciam SR umožňuje predaj a prenájom potrebných pozemkov v lokalite Trnavského mýta a okolia, odsúhlasený druhým mimoriadnym zastupiteľstvom bratislavského Nového Mesta. Práve v tejto dopravne veľmi frekventovanej časti širšieho centra hlavného mesta bude najväčšia počiatočná výstavba, kde v podzemí vznikne celá prestupná železničná stanica. Jej stavba výrazne ovplyvní nielen mestskú dopravu, ale aj komfort obyvateľov bývajúcich v blízkosti Trnavského mýta a v okolitých uliciach. Podľa Šípoša obmedzí ich každodenný život, ale realizovaný projekt zhodnotí toto územie, kde bude možné vybudovať verejné parkovisko alebo zeleň. Na povrchu už nebude železničná trať a podzemná bezkolízna vlaková doprava, ktorou sa občania skôr dostanú do mesta, celkove odbremení povrchovú dopravu nielen na križovatkách. Bude súčasťou regionálnej železničnej dopravy.

Na prvom mimoriadnom rokovaní v novembri 2011 novomestskí poslanci neodsúhlasili predaj a prenájom pozemkov. "Je to nové zastupiteľstvo a potrebuje čas na oboznámenie sa so všetkými súvislosťami so stavbou, pretože hluk, prach, vibrácie a obmedzenie dopravy budú najviac znášať naši obyvatelia. Stavba je potrebná, prinesie tisíce pracovných príležitostí a nakoniec odľahčí celkovú dopravu v Bratislave," zdôvodnil starosta Nového Mesta Rudolf Kusý.
Projekt TEN-T sa skladá z troch stavieb. Dve z nich zasahujú širšie centrum Bratislavy. Okrem spomínanej prvej etapy je druhou stavbou napojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú štruktúru Bratislavy a treťou stavbou je elektrifikácia trate od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom.

"Výstavba prvej etapy je finančne zabezpečená z európskych zdrojov," dodal Šípoš.

(TASR)

Páčil sa vám článok?