V Bratislave má podľa magistrátu mesta budúcnosť koľajová hromadná doprava

2.10.2006
Páčil sa vám článok?

Nosný dopravný systém mesta by mal byť založený na koľajovej doprave, nie však na metre, ale na rýchlej električke. Táto alternatíva má v dohľadnom čase vyriešiť problémy Petržalky i iných mestských častí.

Ako nám povedal námestník primátora Karol Kolada, podľa pentlogramu zaťaženia dopravnej siete pre rok 2030 je zo štúdie spoločnosti Dopravoprojekt zrejmé, že moderné viacčlánkové električky bez problémov zvládnu zaťaženie troch ranných špičkových hodín z Petržalky. „Aj preto, lebo cesty z Petržalky do západnej časti mesta sa budú zväčša realizovať autobusovou dopravou cez most Lafranconi a časť ciest do východnej časti mesta cez Prístavný most.“ O tom, že električka môže spĺňať najvyššie požiadavky na rýchlu a pohodlnú prepravu, sa podľa jeho slov možno presvedčiť v mestách, kde sú už niekoľko rokov v prevádzke moderné rýchle električky s preferenciou jazdy (napríklad Amsterdam, Bazilej, Düsseldorf, Erfurt, a ďalších asi 80 európskych miest).

Problém Petržalky a jej dopravy podľa K. Koladu spočíva predovšetkým v tom, že verejná doprava je v súčasnosti neekologická a že namiesto kapacitného koľajového systému vedeného stredom Petržalky, okolo ktorého sa Petržalka mala urbanizovať, urbanizuje sa pozdĺž vybudovaných rýchlostných komunikácií (Einsteinova, Panónska), čo prináša veľké problémy a nelogickú obsluhu územia MHD s veľkou neefektívnosťou.

Samozrejme, Bratislava, to nie je len Petržalka - problémy s dopravou sú aj v iných mestských častiach, napríklad v Karlovej Vsi či v Dúbravke v západnej časti mesta, ale netreba zabúdať ani na jeho východnú časť. „Nezabúdame ani na ďalšie časti miesta,“ uviedol K. Kolada. „Dostavba diaľničného úseku Lamačská cesta - Staré Grunty s tunelom Sitiny na prelome rokov 2006 a 2007, ako aj diaľničného úseku Prístavný most - Viedenská cesta značne odľahčí zaťaženie Karloveskej radiály. Už v tomto roku mesto začína s budovaním stavieb na Karloveskej radiále, ktoré zabezpečia preferenciu električkovej dopravy a skrátenie cestovného času. Paralelne s petržalským koľajovým úsekom má mesto v pláne budovanie stavieb na Vajnorskej a Ružinovskej radiále pre preferenciu električkovej dopravy.“

Páčil sa vám článok?