Výstavba trate električky do Petržalky je opäť reálnejšia

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

Ministerstvo životného prostredia v uplynulých dňoch vydalo záverečné stanovisko, v ktorom odporúča vybudovať trať električky na úseku Janíkov dvor - Šafárikovo námestie.

Z troch predložených variantov trate električky, z ktorých jedna navrhovala vedenie trate na estakádach, druhá po povrchu a tretia rátala s jej čiastočným zapustením pod úroveň terénu, je podľa stanoviska ministerstva najvhodnejšia kombinácia estakádneho a povrchového variantu. Pripomienky ministerstva sa týkajú predovšetkým okolnosti, že chýba legislatívna základňa pre pojem „električková rýchlodráha“ - na projektovanie a prevádzku takéhoto systému neexistuje v súčasnosti žiadny predpis ani technická norma. Ministerstvu tiež chýbali informácie o type vozidla a jeho schopnosti vyhovieť požiadavkám prevádzky. Ďalšie pripomienky ministerstva sa týkali umiestnenia a rozsahu prvkov zabezpečujúcich bezpečnosť obyvateľstva a konkretizácie križovania trate električky s cestnými komunikáciami, ako aj komplexného riešenia ďalších súbežných komunikácií. Ministerstvo tiež požaduje spresnenie technického riešenia a ďalšieho využitia Starého mosta a komplexnej urbanistickej nadväznosti električkovej trate na okolité územie. Všíma si tiež otázku technických a ekonomických predpokladov možnosti zmeny navrhovaného rozchodu koľajníc z 1000 na 1435 milimetrov pre potreby integrovanej dopravy. Ministerstvo tiež požaduje jednoznačnú definíciu nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave.

Ministerstvo okrem iného požaduje vypracovať projekt monitoringu, ktorý by mal obsahovať monitoring hluku (pred výstavbou i počas prevádzky), podzemných vôd (pred výstavbou, počas nej a po jej ukončení) a povrchových vôd, konkrétne Chorvátskeho ramena a štrkoviska Draždiak (pred začatím výstavby, počas nej i po jej skončení).

Magistrátu po vydaní záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia už v súčasnosti nič nestojí v ceste, aby podniklo ďalšie kroky smerujúce k začatiu budovania električkovej trate, ktorá má zlepšiť dopravnú situáciu v Petržalke a v celom meste. Stavba si vyžiada investície vo výške asi osem miliárd korún, pričom tieto prostriedky sú určené aj na nákup nových vozidiel. Mesto ju plánuje sčasti financovať z 3,2-miliardového úveru, ktorý si vzalo v roku 2004 a chce sa uchádzať aj o štátne dotácie. V tomto roku na ňu vedenie mesta vyčlenilo 120 miliónov, ďalší rok 1,7 miliardy korún, stavať by ju mali vyše dvoch rokov.

Páčil sa vám článok?