Nový most zapadne do siluety Bratislavy

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

O priebehu presunu konštrukcie hlavného mostného poľa piateho mosta cez Dunaj z ľavého brehu na pilier v toku rieky i o moste samotnom sme sa pozhovárali s jeho hlavným projektantom Miroslavom MAŤAŠČÍKOM.

- Z hľadiska bezpečnosti celej operácie sa všetko udialo hladko. To je základné konštatovanie. Čo sa týka niektorých detailov, ktoré mali dosah na časový priebeh, vyskytli sa problémy, čo je pri takejto operácii potrebné predvídať. Predsa len išlo o operáciu, akú nerobievame každý deň, preto sa radšej štyrikrát meralo a až potom sa prijalo rozhodnutie o ďalšom postupe. Prvý raz boli použité klzné dosky od zahraničného výrobcu, ktoré splnili účel, ale počas presunu boli s nimi určité problémy, pretože sa rolovali, a to spomaľovalo celý proces. Isté problémy nastali počas presunu konštrukcie nad vodu, pretože keď sa po určitom prvku presúva masa vážiaca vyše päťtisíc ton, dochádza k extrémnym namáhaniam, a preto došlo k zakvačeniu jedného prvku na ložisku, ktoré držalo most počas vysúvania. Pri zvažovaní, či riešiť problém radikálne alebo opatrnejšie, sme sa napokon rozhodli pre druhú, aj keď zdĺhavejšiu možnosť. Tretí deň sa už všetko uskutočnilo hladko.

Prečo sa vlastne konštrukcia budovala na brehu?

- Najmä preto, lebo boli na to vhodné podmienky: hoci ide o územie prakticky v strede mesta, je tu voľná, dobre prístupná plocha. Pri spôsobe takzvanej letmej montáže by sa musela konštrukcia montovať postupne po malých kusoch z oboch brehov. Vyžadovalo by si to väčšiu spotrebu materiálu a problematická by bola aj doprava jednotlivých dielcov na príslušné miesto, čo by kolidovalo s lodnou dopravou. O budovaní konštrukcie na brehu rozhodlo aj to, že je geometricky veľmi komplikovaná, ovplyvňovaná najmä v letných mesiacoch počas dňa teplotnými rozdielmi, čo by si vyžadovalo v niektorých prípadoch čakať s montážou ďalšieho dielca do nočných hodín, aby sa teploty vyrovnali.

Mnohých ľudí zaujíma, prečo ste navrhli konštrukciu mosta s oblúkom...

- Má to mnohé príčiny, najmä statické. Robiť most iného charakteru by bolo mimoriadne staticky náročné. Ďalším dôvodom je, že most svojím tvarom zapadne do siluety Bratislavy. Myslím si, že s ďalšími mostmi bude harmonizovať a nebudú si prekážať, ale sa vzájomne dopĺňať.


Zhováral sa Juraj Handzo
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?