Na Dlhé diely budú premávať trolejbusy

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

O zámere vybudovať trolejovú trať na sídlisku Dlhé diely s využitím trolejbusov s duálnym pohonom schopných jazdiť aj v úsekoch bez trolejového vedenia sme sa pozhovárali so starostom Karlovej Vsi Bystríkom HOLLÝM.

- Už pri vzniku sídliska Dlhé diely sa rátalo s trolejbusovou dopravou. Trať mala pôvodne viesť cez Mlynskú dolinu, Staré grunty, Líščie údolie a Molecovou ulicou na Dlhé diely. Po roku 1989 však prestali tiecť financie do komplexnej bytovej výstavby, a tak sme riešili dopravu obyvateľov Dlhých dielov autobusmi. Vzhľadom na veľké stúpanie komunikácie sa však dajú využiť len „krátke“ autobusy s menšou kapacitou, pretože kĺbové by tam nedokázali vyjsť. Trolejbusy, aj kĺbové, majú tú vlastnosť, že dobre zvládajú stúpanie a jazdu v kopcovitom teréne.

Ako vyriešiť chýbajúce prepojenie trolejbusovej trate na Dlhých dieloch s trolejovou sieťou v iných častiach mesta?

- Trať na Dlhých dieloch po konečnú autobusov meria asi štyri kilometre. Aby sme ju prepojili s trolejovou sieťou v ostatných častiach mesta, museli by sa vybudovať ďalšie kilometre trolejovej trate. Ak by sa však použili trolejbusy s duálnym pohonom, schopné jazdiť aj v úsekoch bez trolejového vedenia, tento problém odpadne. Troleje sa vybudujú len tam, kde je to potrebné, teda v kopcovitom teréne Dlhých dielov, a z Molecovej do centra môžu trolejbusy využiť dieselelektrický pohon. Ak by to boli veľkokapacitné kĺbové trolejbusy, zvládli by aj nápor cestujúcich v špičke, čo „krátke“ autobusy nedokážu.

Kedy by sa mohla trať na Dlhých dieloch vybudovať a aký bude jej prínos?

- Som rád, že tento zámer sa dostal medzi priority mesta na roky 2004 - 2006. Vďaka tomu by trať mohla byť v prevádzke začiatkom septembra 2006. To si vyžaduje vybudovanie trolejovej trate od Molecovej ulice po konečnú autobusov. Pokiaľ ide o obavy, že trolejbusy s duálnym pohonom v dopravnej špičke pri jazde v smere do centra uviaznu v kolónach áut a budú meškať, treba si uvedomiť, že keď bude uvedený do prevádzky tunel pod Sitinou, kolóny vozidiel v Karlovej Vsi sa prestanú vytvárať. Obyvatelia Dúbravky, Záhorskej Bystrice a Devínskej Novej Vsi už nepôjdu cez Karlovu Ves, ale cez tunel pod Sitinou, obchvat a Most Košická, ktorý tiež už bude funkčný, a doprava po nábreží z Karlovej Vsi do centra bude oveľa menej frekventovaná.


Zhováral sa Juraj Handzo
NÁŠ ROZHOVOR

Páčil sa vám článok?