Diaľnica Mierová – Senecká sa už stavia

6.12.2009
0
Páčil sa vám článok?

V septembri sa má začať výstavba nového diaľničného úseku Mierová ulica – Senecká cesta. Prípravné stavebné práce sa v tejto lokalite vykonávajú už od jari, keď vláda schválila novú Koncepciu rozvoja diaľničnej infraštruktúry v rokoch 1999-2002.

Do plánu výstavby diaľnic sa tak dostali aj dva bratislavské úseky: D61 Mierová ulica - Senecká cesta a D2 Lamačská cesta - Staré Grunty.

V týchto dňoch sa definitívne vyriešila otázka financovania stavby diaľnice Mierová - Senecká. Európska komisia rozhodla, že na vybudovanie tohto diaľničného úseku prispeje sumou 15 miliónov euro (asi 660 miliónov korún), čo predstavuje približne 10 percent celkových nákladov. NA základe tohto rozhodnutia získa Slovensko aj veľmi výhodný úver od Európskej investičnej banky vo výške 72 miliónov eur (asi 3,168 miliardy korún), ktorý pokryje až 50 percent nákladov. Vybudovaním tohto diaľničného obchvatu by mal byť z mesta odklonený tranzit až 20-tisíc vozidiel denne, z toho 15 percent tvoria nákladné automobily. Výstavbu zabezpečuje Slovenská správa ciest, na projekčnej príprave diaľničných napájačov sa podieľalo aj mesto Bratislava. S dokončením diaľničného úseku sa počíta v decembri roku 2002.

Úsek Mierová - Senecká prepojí dva existujúce úseky diaľnice D61 a vytvorí tak ucelený obchvat Bratislavy a súvislý cestný ťah D61 od štátnej hranice s Rakúskom po diaľnicu D1 pri Trenčíne. Zabezpečí dopravné napojenie hlavného mesta na najdôležitejšiu dopravnú komunikáciu štátu a bude plniť dôležitú funkciu v diaľkovej medzinárodnej doprave. Úsek bude súčasťou európskeho ťahu E75 z Gdanska cez Žilinu, Bratislavu, Budapešť, Belehrad do Atén. Väčšina pozemkov, kadiaľ povedie nová diaľnica, patrila mestu, ktoré sa tiež podieľa na príprave výstavby.

„Mesto sa podieľalo na projekčných prácach diaľničných privádzačov a spolupracovali sme aj pri výkupe pozemkov. Z našej stany sme už uzavreli aj poslednú zmluvu o výkupe porastov na trase budúcej diaľnice," uviedol prvý námestník primátora Bratislavy Pavol Minárik. Podľa informácií Slovenskej správy ciest je vysporiadaných už 95 percent všetkých pozemkov, na ktorých sa bude stavať. DO konca roka chcú vyriešiť aj zvyšok.

Ďalšou novou diaľnicou v Bratislave bude diaľnica D2 v úseku Lamačská cesta - Staré Grunty. Vybudovaním tohto úseku sa skompletizuje diaľnica D2 na území Slovenska, ktorá je súčasťou Transeurópskej magistrály. Vytvorí sa tak súvislý obchvat Bratislavy pri jazde od Brna na Trnavu. Súčasťou nového úseku v dĺžke 3 kilometre bude aj 1,5 kilometra dlhý tunel pod Sitinou. Vjazd do tunela v smere od Brna bude za areálom Slovenskej akadémie vied a výjazd v priestore dnešného hlavného vchodu do bratislavskej zoo.

Tunel budú tvoriť dve paralelné tunelové rúry, z ktorých každá bude vybavená pre jednosmernou dopravu s dvoma jazdnými pruhmi. Vyústenie tunela v Mlynskej doline si vyžiada presunutie hlavného vchodu do Zoologickej záhrady k budove Slovenskej televízie. S prácami na tomto úseku diaľnice D2 sa má začať v polovici roku 2000. Výstavba potrvá asi 4 roky a bude financovaná prevažne z úveru japonského Fondu pre zahraničnú spoluprácu (OECF) vo výške 11,094 miliardy japonských jenov (vyše 4,1 miliardy korún). To predstavuje približne 75 percent nákladov stavby.

(ado)

Na stavenisku nového diaľničného obchvatu Bratislavy je už teraz badať čulý stavebný ruch. Prvé autá by po novej diaľnici mali prejsť v decembri 2002.
FOTO - Vladimír Mišauer

Páčil sa vám článok?