Petíciou chcú urýchliť výstavbu cesty R7

25.11.2009
0
Páčil sa vám článok?

Petičný výbor, v ktorom sú starostovia obcí južného Slovenska, začína zbierať podpisy pod petíciu "Rýchlo pre všetkých" za urýchlenie výstavby zeleného variantu – teda variantu C rýchlostnej komunikácie R7 (severne od Rovinky a Dunajskej Lužnej – popri železnici).

S jeho výstavbou by sa malo začať až v roku 2013. Ide o rýchlostnú cestu medzi Bratislavou a Dunajskou Lužnou v dĺžke okolo sedem kilometrov, ktorú uprednostňuje aj Ministerstvo dopravy SR. Zdôvodňuje to tým, že v porovnaní s variantom A je lacnejší, tvorí samostatnú stavbu obchvatu obcí Rovinka a Dunajská Lužná a nezávisle od výstavby okružnej diaľnice D4 môže byť prevádzkovaný samostatne.

Celkové náklady na variant C vrátane privádzačov, sú približne 116,94 mil. € (3,523 mld. korún). Variant A, označovaný ako červený, by celkovo so súvisiacimi nákladmi stál 225,29 mil. € (6,787 mld. korún). Obyvatelia dotknutých i ďalších obcí trávia týždenne niekoľko hodín v dopravných zápchach na preťaženej ceste I/63 pri dochádzaní do zamestnania a do škôl. Jediným systémovým riešením je podľa petičiarov urýchlená výstavba rýchlostnej cesty R7, k čomu má pomôcť i aktuálna petícia za urýchlenie výstavby zeleného C variantu cesty R7 na úseku Bratislava – Dunajská Lužná.

"My, dolu podpísaní občania a daňoví poplatníci Rovinky, Dunajskej Lužnej, Miloslavova, Kalinkova, Hamuliakova, Šamorína, Mostu pri Bratislave, Bratislavy a ostatných postihnutých obcí a Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) týždenne strávime jednu pracovnú zmenu plížením sa v autobusoch a autách do a z Bratislavy po neúnosne preťaženej ceste I/63, pričom nadbytočne zamorujeme naše životné prostredie," uvádza sa v petícii, ktorú má agentúra SITA k dispozícii.

Zároveň konštatujú, že preťažené a zničené sú už všetky prístupové aj pripájacie cesty z ich obcí. Preto uvítali, že bol "konečne" odborníkmi potvrdený a vybraný variant C ako najlacnejší a v tomto krízovom období najľahšie financovateľný a tiež najrýchlejšie realizovateľný. Je podľa nich aj najjednoduchšie napojiteľný, najefektívnejší, pretože sa rozšíri spádové územie regiónu Podunajska a vytvorí priestor na potenciálne napojenie ďalších častí regiónu Žitného ostrova, pokiaľ si to dopravná situácia bude vyžadovať.

Variant C je podľa nich tiež najekologickejší, pretože nenaruší štruktúru podzemných vôd, protipovodňovej ochrany, lužných lesov, ani flóry a fauny žijúcej v bezprostrednej blízkosti. "Žiadny úsek variantu C neprechádza chránenou krajinnou oblasťou ani takou, ktorá by podliehala inak špecifickému režimu starostlivosti," dopĺňajú.

Variant C v dĺžke 6,98 kilometra a spolu s privádzačmi 9,7 kilometra podľa rezortu dopravy nezasahuje do zákonom chránených území prírody. Maloplošné územie Topoľové hony má byť preklenuté estakádou. Tento variant zabezpečí dopravné pripojenie zo severovýchodnej časti územia Alžbetin dvor, Miloslavov, Štvrtok na Ostrove.

"Iba v prípade oneskorenia realizácie diaľnice D4 bude potrebné upraviť existujúcu Ulicu svornosti (v Podunajských Biskupiciach – pozn. SITA) rozšírením na štvrtý pruh. Na celom úseku bude navrhnuté oplotenie zabraňujúce preniknutiu zveri na cestu, dva podchody pre živočíchy," uvádza rezort dopravy. Na tejto trase bude potrebné vybudovať protihlukovú stenu v dĺžke 5,5 kilometra, náklady sa odhadujú na 6,97 mil. € (210 mil. Sk).

Národná diaľničná spoločnosť ako investor už predložila projekt výstavby úseku R7 na posúdenie vplyvov na životné prostredie. Ako vyplýva z investičného zámeru, s výstavbou R7 z Bratislavy do Dunajskej Lužnej by sa malo začať v roku 2013, pričom ukončenie výstavby je naplánované o tri roky neskôr. Úsek Bratislava – Dunajská Lužná je úvodnou časťou prvého úseku R7 Bratislava – Holice, ktorý je súčasťou tzv. južného ťahu R7 Bratislava – Dunajská Streda – Nové Zámky – Veľký Krtíš – Lučenec a ďalej sa napojí na rýchlostnú cestu R2.

Podľa rozhodnutia ministra dopravy diaľničná spoločnosť už od septembra intenzívne pripravuje verejné obstarávanie na výber dodávateľa projektovej dokumentácie k územnému rozhodnutiu pre výstavbu variantu C. Práve k tomuto kroku vyzýva petícia na spoluprácu všetky dotknuté orgány a úrady štátnej správy a samosprávy, ktorých budú desiatky, aby svojimi stanoviskami podporili vybraté riešenie a vyjadrili sa v čo najkratšom možnom termíne. Nutná zmena územného plánu regiónu bude podľa "petičiarov" v rukách nového predsedu Bratislavského samosprávneho kraja a jeho poslancov, rovnako bude podľa nich nutná zmena územného plánu mesta Bratislavy.

Za urýchlenie výstavby rýchlostnej komunikácie R7 spísali petíciu v roku 2007 poslanci a občania Dunajskej Lužnej a Rovinky, o rok neskôr i starostovia južného Slovenska. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR rozhodlo o určení ďalšieho postupu prípravy rýchlostnej cesty R7 na úseku Bratislava – Dunajská Lužná, a to zeleným variantom C, 8. septembra 2009.

(sita)

Páčil sa vám článok?