Termín spustenia električky do Petržalky je otázny

27.10.2009
0
Páčil sa vám článok?

V súčasnosti je podľa splnomocnenca primátora Bratislavy pre dopravné systémy Tomáša Fabora ťažké povedať, kedy začne premávať električka zo Šafárikovho námestia do bratislavskej Petržalky. Pôvodne sa hovorilo o roku 2010, neskôr sa termín presunul na rok 2011.

Podľa Fabora však celý proces zdržalo zistenie havarijného stavu Starého mosta. K tomu sa pridalo Ministerstvo kultúry SR, ktoré rozhodovalo, ktoré časti mosta by mohli byť vyhlásené za pamiatku. Sklz v plánoch spôsobilo aj to, že sa po ankete neujalo perforované rebro ako možný budúci vzhľad Starého mosta.

Podľa Fabora je okrem iného nevyhnutné dohodnúť sa s pamiatkarmi či vodohospodármi o oprave Starého mosta, po ktorom by mala po oprave jazdiť električka. Technologický postup opravy pre odstránenie havarijného stavu mosta a následné osadenie električkových koľají by mal byť známy najskôr v decembri. Vtedy by mala byť vypracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie, po jeho vydaní bude nasledovať stavebné konanie.

"Električka je potrebná a v žiadnom prípade to nie je dočasné riešenie," reagoval Fabor na otázku v súvislosti s niektorými dnešnými vyjadreniami občianskych aktivistov či miestnych poslancov na zastupiteľstve.

Zastupiteľstvo dnes zobralo na vedomie predbežné stanovisko s viacerými odporúčaniami k technicko-ekonomickej štúdii pre koľajovú dopravy v mestskej časti. Predbežne podporilo duálny systém dopravného systému, zastupiteľstvom totiž neprešiel pozmeňujúci návrh poslaneckého klubu SDKÚ-DS, aby bola v Petržalke vybudovaná len železničná trať a aby sa električka nebudovala. Klub argumentoval tým, že električka nemá zmysel a len odčerpá peniaze. V úseku od Bosákovej po Janíkov dvor by totiž mala viesť aj električková, aj železničná trať.

Podľa Fabora je ťažké povedať, koľko by mala stáť električka. Jasné je len to, že električková trať je "plne v réžii" mesta. Časť nosného systému by sa mala hradiť z kohéznych fondov, ktorých prijímateľom sú Železnice SR. "Tu sú však dve podmienky. Suma je presne definovaná a peniaze sú len na oprávnené náklady železničnej trate," povedal Fabor. Doplnil, že tieto peniaze je potrebné minúť do určitého termínu. Fabor však upozorňuje, že nosný dopravný systém v úseku od Bosákovej po Janíkov dvor by mal byť funkčný až po sfunkčnení úseku Bosákova – odbočka Dunaj, na to však zatiaľ peniaze nie sú.

Fabor zároveň upozorňuje, že vo veci budovania nosného dopravného systému musí vzniknúť konsenzus medzi všetkými zainteresovanými stranami, ktoré podpísali memorandum – teda hlavným mestom, Železnicami SR a Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Problémom však podľa neho je, že mesto a mestská časť majú odlišný názor na variant z hľadiska výškového vedenia. Mestská časť totiž preferuje podpovrchový variant, prípadne jeho čiastočnú úpravu a skombinovanie s polozapusteným variantom. Mesto ale údajne preferuje povrchový variant v kombinácii s polozapusteným.

(sita)

Páčil sa vám článok?