Bezplatná hromadná doprava si zaslúži diskusiu
O tom, čo v dopravnom podniku urobil za dva a pol roka od nástupu do funkcie predsedu predstavenstva, o súčasných problémoch bratislavskej MHD, ale aj o víziách do budúcnosti sme sa pozhovárali s predsedom predstavenstva DPB, a.s., Branislavom ZAHRADNÍKOM.
Čo považujete počas svojho doterajšieho pôsobenia vo funkcii za najpozitívnejšie?
- Uskutočňovanie modernizačného programu, ktorý spočíva napríklad v zriadení kúpy lístka prostredníctvom SMS, zriadení internetovej električenky, či kamerového systému. Ide o technologické novinky, ktoré dopravný podnik zavádzal ako prvý verejný dopravca a ktoré sa v praxi osvedčili. Hovoríme o tom, že podnik sa modernizuje a približuje ľuďom.
Čo vás najviac ťaží a trápi?
- Negatívom je prestarnutý vozový park, dedičstvo, s ktorým sa boríme a ktoré nám spôsobuje rôzne problémy. Na druhej strane však mám dobrý pocit, že sa nám konečne podarilo nájsť modus vivendi z krízy vozového parku. Ak si odmyslím fakt, že za dva a pol roka sme obstarali a zakúpili 80 nových vozidiel, a ďalšie sme vybrali v súťaži, tak môžeme povedať, že obnova vozového parku sa reálne pohla. Pritom sa drvivej väčšine cestujúcich cestovné reálne nezdvihlo od roku 2004.
Mnohí vám vyčítajú vysokú cenu, za ktorú nakupujete nadštandardné kĺbové autobusy, v tomto prípade štyridsať Mercedesov Capacity. Dalo by sa za ňu nakúpiť omnoho viac klasických, osemnásťmetrových...
- Žiaľ, urobili sme chybu, keď sme uverejnili, že cena štyridsiatich Mercedesov je 23,4 milióna eur bez DPH. Správne je, že táto suma je už vrátane DPH. To znamená, že z tejto sumy 23,4 milióna eur je potrebné odrátať 19 percent a nie prirátať. Reálne ich nakupujeme bez DPH, čiže sú lacnejšie. Celková cena bez DPH je 14,7 milióna eur. Pokiaľ ide o nákup nadštandardných autobusov, akoby sa zabúdalo na to, že nejdeme kupovať len tých 40 Mercedesov. Vyhlásili sme tender aj na sto klasických kĺbových autobusov a pripravujeme súťaž na ďalších 60 kĺbových plynových. Nadštandardné autobusy sme kupovali preto, lebo majú vysokú prepravnú kapacitu a na nosných linkách sú efektívne, nehovoriac o komforte pre cestujúcich.
Cena jedného Mercedesu Capacity, ktorý kúpila spoločnosť IKEA, vraj bola nižšia, ako je cena toho istého autobusu pre DPB.
- Treba si uvedomiť, že v prípade IKEA išlo o predvádzacie vozidlo, ktoré prešlo celú Európu a malo najazdených viac ako 70-tisíc kilometrov. Nie je možné porovnávať cenu nového vozidla s predvádzacím!
Nie je výhodnejšie kupovať radšej menšie autobusy, viac kusov a s vyššou frekvenciou jázd?
- Tejto diskusii sa nebránim. Tu sa verejne urobil fetiš z kĺbových autobusov. Navodil sa dojem, že vôbec nie je dôležité, že obnovujeme krátke vozidlá. Pritom sme reálne obstarali asi 45 autobusov SOR BN, štyri autobusy značky Iveco, urobili sme dlhodobý nájom na 20 vozidiel značky TEDOM na osem rokov... V tejto súvislosti ma mrzí, že zrušením veľkého tendra na veľkokapacitné autobusy sme stratili čas... Pokiaľ ide o menšie autobusy a frekvenciu, je skutočne rozdiel, či príde autobus raz za pätnásť minút, alebo raz sa sedem minút. Sedemminútový interval sme zriadili najnovšie na linke číslo
Aké je teda ideálne zloženie autobusového vozového parku?
- Perspektívne vidím vybavenie vozového parku dopravného podniku v zložení mikrobusy, deväťapol a desaťapolmetrové autobusy, ďalej dvanásťmetrové, osemnásť a aj devätnásťapolmetrové. Tie najdlhšie sú dobré, lebo na istých linkách v špičke by dnes museli prísť aj dva-tri krátke za sebou, aby odviezli toľko, koľko naraz odvezie jeden Mercedes Capacity.
Rozoberme aj výšku cestovného, ktoré je stále pod drobnohľadom verejnosti. Povráva sa, že myšlienka bezplatného cestovania v MHD v Bratislave vám nie je cudzia.
- Myšlienka hromadnej dopravy zadarmo môže vyzerať pre niekoho veľmi revolučne. V rámci mesta by sme však možno mohli naštartovať komplexnú odbornú i laickú verejnú diskusiu a posúdiť všetky za a proti. Dnes je MHD dotovaná z dvoch tretín a bolo by potrebné dofinancovať jednu tretinu, ktorú si vlastne platia cestujúci. Náklady na správu tarifného vybavenia, teda prevádzku predajní, platy revízorov, tlač lístkov, systém električeniek či náklady na advokátov a exekútorov sú nemalé a odpočítavajú sa z výnosov, ktoré máme od cestujúcich. Existuje aj kategória obyvateľov, ktorá jazdí len autami a MHD nevyužíva - a teda na ňu dopláca. Preto je na zváženie, či by nebolo spravodlivejšie sprístupniť MHD zadarmo pre všetkých. Urobiť to podobne ako službu napríklad za mestské osvetlenie. Za reálne využívané osvetlenie ulíc a chodníkov konkrétny obyvateľ neplatí, ale má to ako celomestskú službu platenú z daní.
Aké pozitíva a riziká by také rozhodnutie mohlo priniesť?
- Pozitívom by bolo, že MHD by jazdilo viac ľudí a uľavilo by sa aj mestským komunikáciám. Náš odhad je, že v prípade bezplatnej MHD by do jej systému prešlo asi 20 percent ľudí, ktorí dnes MHD nevyužívajú. Benefitom je aj zlepšenie životného prostredia. Určitým negatívom a rizikom by mohol byť vandalizmus a možný problém s bezdomovcami a rôznymi živlami. Muselo by dôjsť k celospoločenskému konsenzu, pretože by to znamenalo zásah do financovania mesta. Výhodou by bolo, ak by do tohto systému vstúpila aj regionálna doprava. Odpadli by problémy s rozbehom integrovanej dopravy. Tam je kardinálnym problémom vnútorné rozúčtovanie tržieb medzi dopravcov a obavy dopravcov, že doplatia na systém. Účtovali by len odjazdené kilometre a samosprávy by si na základe exaktných čísel vedeli preúčtovať výdavky. Táto myšlienka sa mi preto zdá minimálne hodná širšej diskusie a nabratia odvahy urobiť pilotnú prevádzku. Menšie mestá to vyskúšali, napríklad aj v Českej republike. Veľké hlavné mesto to zatiaľ ešte neurobilo. My by sme to mohli urobiť aj preto, lebo sme jedným z mála miest, ktoré nemá nosný dopravný systém. Jazdíme na povrchu a máme preťažené komunikácie. Aj takýmto spôsobom by sme mohli zmeniť pomer MHD a individuálnej hromadnej dopravy.
Zvládli by ste prípadný nápor cestujúcich v prípade MHD zadarmo?
- Personálne sme na tom dobre, na budúci rok budeme mať aj dostatok moderných vozidiel. Keby nám pomohli aj regionálni dopravcovia a systém by bol integrovaný, tak sa nebojím, že by sme ľudí kvalitne neprepravovali.
Zhováral sa Robert Lattacher
FOTO - archív