Zrakovo postihnutí majú problémy so zlým značením

28.5.2009
0
Páčil sa vám článok?

Pre zdravých ľudí nie je prejdenie cesty veľkým problémom, pre zdravotne postihnutých to však býva niekedy neriešiteľným rébusom. Zle vyznačené križovatky, priechody, autá stojace na vodiacich líniách, to všetko im sťažuje orientáciu v uliciach Bratislavy.

Niekedy to dokonca dopadne tak, že zle sa skončí aj to, čo má nevidiacim skôr pomôcť. „Niektoré úseky, ktoré sa pripravovali ako „opatrenia na odstraňovanie bariér“ bariéry zrakovo postihnutým skôr vytvárajú,“ priznáva aj Ivana Balážová z oddelenia prevencie architektonických a dopravných bariér Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.

„Zle vytvorených opatrení, ktoré sú nebezpečné alebo nevyužiteľné, je veľmi veľa. Sú to také, ktoré boli vybudované dávnejšie, ale aj úplne nové. Našťastie, je aj mnoho miest, kde sú opatrenia dobré. V podstate je to tak, že ak projektanti a úradníci konzultujú riešenia s naším oddelením, chyby sa stanú málokedy. Ak sa riešenia nekonzultujú, chyby sa dejú veľmi často. Z neznalosti alebo aj z ignorancie platných predpisov,“ tvrdí Ivana Balážová.

Jedným z miest, kde novovybudované bezbariérové úpravy veľmi nevyšli, sú priechody pri starom rozhlase. Vyslovene nebezpečný je fakt, že pri kraji cesty sa nenachádza tzv. varovný pás z dlažby s výstupkami - pás s drážkami navádza nevidiaceho na prechádzanie a plynule ho vedie až na cestu bez upozornenia, že vstupuje do vozovky.

Okrem už spomínaného nedostatku vzniká nebezpečná situácia pre nevidiaceho, ktorý sa bude snažiť zistiť smer prechádzania cez priechod pomocou tohto signálneho pásu - pás nesmeruje ani na jednu zo zebier, ale vedie ho priamo doprostred križovatky. Tento problém - nasmerovanie pásov do cesty namiesto cez zebru je veľmi častý (foto hore).

Ďalšia vážna chyba toho istého signálneho pásu - pás sa končí v priestore, nevidiaci človek idúci po chodníku ho nenájde a človek idúci z priechodu pre chodcov ostane stáť uprostred priestranstva bez ďalšieho záchytného bodu. Pás má byť dovedený až k vodiacej línii, pozdĺž ktorej nevidiaci človek postupuje, k múru budovy, k rozhraniu trávnika a chodníka a podobne.

Chyby majú aj niektoré priechody na Hodžovom námestí. Špeciálna dlažba je uložená bez zmyslu, zle, nedáva nevidiacemu potrebné informácie, je nepoužiteľná. Drážky v dlažbe majú navádzať nevidiaceho na smer, výstupky majú varovať pred vstupom do vozovky. Dlažba s výstupkami tu však úplne chýba a drážky navádzajú nevidiaceho chaoticky, nezmyselne. Širší pás dlažby (foto v strede) navádza na prechádzanie v zlom smere a na zlom mieste.

Pásy nemajú farebný kontrast s okolím. Akustické signálne zariadenie je umiestnené príliš ďaleko od miesta prechádzania smerom k Prezidentskému palácu - nevidiaci musí stáť pri zariadení, aby zistil signál na prechádzanie hmatom (pozn.: zospodu zariadenia je šípka, ktorá pri zelenom signále vibruje) a nielen sluchom, keďže „ťukajúce“ zariadenia sú dve vedľa seba. Po zistení zeleného signálu mu však trvá neúmerne dlho, kým sa dostane ku kraju cesty, zorientuje sa v smeroch a začne prechádzať, čím môže dôjsť k prechádzaniu už počas červenej.

Vodiace pásy často ignorujú aj vodiči. Napríklad na Obchodnej ulici. Vodiacu líniu, po ktorej má nevidiaci postupovať, veľmi často blokujú vozidlá, prípadne pútače podnikov.

Aj na Kollárovom námestí hrozí nevidiacim nebezpečenstvo. Vážne ohrozenie bezpečnosti prechádzajúceho nevidiaceho - v strede cesty je ostrovček, ktorý je však pre nevidiaceho nehmatný, nemá šancu zistiť, kedy sa nachádza v bezpečnom priestore a kedy vstupuje do cesty vozidlám. Iróniou je, že na akustickom zariadení je tyfloplánik priechodu (reliéfne naznačená situácia, ktorou človek prechádza), na ktorom je ostrovček naznačený a na ostrovčeku sa tiež nachádza ďalšie akustické zariadenie na zistenie zelenej/červenej na druhej časti priechodu, no samotný ostrovček nevidiaci nenájde.

V Karlovej Vsi pri predajni Lidl sa po rozšírení vozovky zabudlo na doplnenie vodiacich pásov cez zebru, takže nevidiaci človek, ktorému pásy pri prechádzaní pomáhajú, je ponechaný bez nich uprostred vozovky (foto dole).

(mm)
FOTO - Ivana Balážová

Páčil sa vám článok?