Obyvatelia Dlhých dielov chodia aj domov

1.4.2009
0
Páčil sa vám článok?

Koncom februára predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava, a.s., naznačil záujem na prepojení trolejov na Dlhých dieloch a v Karlovej Vsi s trolejami na Patrónke. Vzhľadom na jeho výhody občania už dávno volajú po niečom takom.

V januári dopravný podnik požiadal o záväzné stanovisko pre územné konanie stavby Otočka autobusov Karlova Ves - Hájnická. Stavba je navrhnutá za čerpacou stanicou Shell, medzi ulicami Karloveská a Líščie údolie. O tom neinformoval ani on, ani nikto iný z dopravného podniku.

Podstatou je, aby autobusy z Karloveskej najprv odbočili vpravo, zastavili na novej zastávke, otočili sa a pokračovali cez križovatku v smere od stanice na Molecovu. Vyberám niektoré aspekty. Návrh neuvažuje s vybudovaním trolejov. Zastávka trolejbusov, na ktorej sa bude môcť nastúpiť, už existuje na Molecovej, výrazne posunutá oproti súčasnej. Koľko ľudí budú trolejbusy prepravovať na Dlhé diely, nie je asi pre dopravný podnik dôležité.

Podľa prvého aspektu realizácia návrhu by znížila podiel trolejbusov na preprave cestujúcich a môže byť (bude?) zanedbateľný. Ak by autobusy boli tie najekologickejšie, aj tak je to neprijateľné. Za peniaze z našich daní sa vybudovali troleje po pätnástich rokoch. Po približne troch rokoch sa vytvára hrozba drastickej redukcie ich využívania.

Podľa návrhu (časovo a finančne) je najprijateľnejším riešením organizácie dopravy jej zmena. Z Dlhých dielov tri pruhy a naspäť jeden. Dôvodom má byť neustály nárast automobilovej dopravy a sprevádzkovanie predajne LIDL. Pred časom sa posudzovala výstavba Lidlu. Vtedy sa tvrdilo, že obsluha MHD vyhovuje. Teraz sa aj kvôli nemu má meniť organizácia dopravy. Návrh „rieši“ stav v rannej špičke. Popoludňajšej nevenuje pozornosť. Niekomu možno nezáleží na podmienkach návratu ľudí domov. Ľuďom na Dlhých dieloch na tom záleží.

Podľa druhého aspektu návrh by priniesol ďalšie uprednostnenie individuálnej dopravy. V križovatke Karloveská - Molecova určite. Obidva aspekty sa týkajú preferencie prepravy ľudí električkami. Pridaním prúdov v križovatke sa určite ovplyvní priebeh cyklu prejazdu vozidiel. Predpokladať zvýšenie podielu na prejazd električiek nemožno. Skôr sa treba obávať opačného efektu.

Prepojenie trolejov je teda hudbou budúcnosti. Súčasťou bude prejazd trolejbusov v smere Molecova - Hájnická - Líščie údolie a dôsledkom zhoršenie podmienok pri prestupovaní na električky, alebo zvýšenie podielu prepravy autobusmi. Čo sa stane s linkou 32 a jej obsluhou Janotovej, Baníkovej a Karloveskej, to sa z dokumentácie zistiť nedá. Ani o tomto dopravný podnik neinformoval.

Dozrel čas považovať za rovnocenných partnerov aj obyvateľov Dlhých dielov a viesť s nimi otvorený dialóg. S cieľom zladiť zámery dopravného podniku a záujmy obyvateľov Dlhých dielov i celej Karlovej Vsi, vyzývam predsedu predstavenstva alebo iného reprezentanta dopravného podniku na zvolanie verejnej diskusie.

Vladimír Dulla, Bratislava
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?