Z chodníkov sa možno stanú parkoviská

11.2.2009
0
Páčil sa vám článok?

Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách priniesol od 1. februára 2009 niekoľko zmien. Medzi ne patrí aj povinnosť vodičov parkujúcich na chodníku dodržať jedenapolmetrový priestor na pohyb chodcov.

PODUNAJSKÉ BISKUPICE: Mestská časť urobila v januári kontrolu stavu a počtu vyhradených parkovísk a vytypovala počet miest s možným parkovaním. Podľa informácií z miestneho úradu, na najkritickejších miestach vybudovala samospráva ešte v roku 2008 parkoviská. Konkrétne na sídlisku Dolné hony - Latorickej ulici pribudlo 40 parkovacích miest, na Korytnickej 23 miest a na Podzáhradnej 10. „Plán budovania parkovísk na sídlisku Medzi jarkami stroskotáva na odpore obyvateľov, ktorí si neželajú vytváranie ďalších parkovísk na úkor zelene alebo inej plochy," uvádza miestny úrad. „Mestská časť sa však naďalej bude snažiť vytvárať dostatočný počet parkovacích miest pre osobné motorové vozidlá, najmä v lokalitách sídlisk," informuje podunajskobiskupský úrad.

RUŽINOV: Samospráva pôjde cestou prehodnocovania lokalít, v ktorých by mohli byť chodníky vyčlenené na parkovanie. Tvrdí však, „ak sa má dodržiavať litera zákona, v niektorých častiach Ružinova by sa nemohlo na chodníkoch parkovať vôbec, pretože samotný chodník nemá 150 cm." Ružinovský úrad tvrdí, že sa snaží o presadzovanie systému budovania parkových domov. „Realizácia jedného takého sa črtá vo vnútrobloku na Astrovej na bývalom asfaltovom basketbalovom ihrisku, ktoré dnes už mladí nevyužívajú. Je to po dohode s obyvateľmi vnútrobloku," uvádza ružinovský úrad.

NOVÉ MESTO: Jednou z možností naplnenia litery nového zákona v podmienkach Nového Mesta je podľa miestneho úradu zjednosmerňovanie ulíc. Nešlo by o novinku - niektoré ulice sú totiž jednosmerné už dávnejšie. Napríklad Česká ulica, Budyšínska, okolie Pluhovej ulice, Ľudové námestie, ul. Odbojárov, Mierová kolónia či Guothova ulica na Kramároch. Miestna samospráva uvažuje o zjednosmernení ulíc v okolí Vajnorskej ulice - Osadnej a Kukučínovej. V posledných rokoch sa parkovanie podľa nej riešilo i tzv. kosením obrubníkov pri komunikáciách. Išlo o Kraskovu, Škultétyho a ul. Odbojárov a rovnaká úprava sa pripravuje na Robotníckej ul. „Na novomestskom miestnom úrade sa uvažuje aj o zavedení parkovania na jednej strane ulíc, čo by si vyžadovalo príslušné dopravné značenie. Pre budúcnosť odborníci na dopravu vidia riešenie vo výstavbe hromadných garáží," uvádza úrad.

PETRŽALKA: Podľa samosprávy v novom zákone vznikla podľa nej od 1. februára možnosť regulovania státia, resp. čiastočného státia na vozovke a chodníku dopravným značením. Inštaláciu vodorovného i zvislého značenia považuje za dlhodobý cieľ, ktorý môže trvať dva až tri roky. Náklady ráta v desiatkach tisíc eur z verejného rozpočtu. Uvádza, že cena za vyznačenie jedného vyhradeného parkovacieho miesta je dnes asi 165 €. Nové dopravné značenie preto Petržalka spája s programom statickej dopravy, ktorý počíta so zjednosmerňovaním ulíc. Petržalka chce robiť v týchto dňoch v spolupráci s mestskou políciou preventívne kontroly dodržiavania povinnej jedenapolmetrovej voľnej plochy na chodníku. „Prísne bude postihovať tých vodičom, ktorí arogantne parkujú na celej šírke chodníka. Mestská časť má zmluvu s odťahovou službou dopravného podniku o vykonávaní nepretržitého 24-hodinového odťahovania na základe rozhodnutia polície," uvádza miestny úrad v Petržalke.

STARÉ MESTO: Pre samosprávu je na chodníkoch prvoradý chodec. V prípade, že chodník nedosahuje šírku jeden a pol metra, parkovanie na ňom nebude tolerovať. Na druhej strane uvažuje nad ďalším zjednosmerňovaním niektorých ulíc. Tam, kde sú chodníky na oboch stranách komunikácie a kde to bude možné, vytvorí z jedného chodníka parkovacie miesta. Chodník na druhej strane musí byť potom priechodný výlučne pre peších. Staromestská samospráva chce vypísať verejné obstarávanie na projekty, ktoré by priniesli vhodné uličné riešenia pre chodcov i parkovanie vozidiel. Zákon chce naplniť do polovice roka 2012.

(rob)
Páčil sa vám článok?