MHD potrebuje plnohodnotné riešenia

22.10.2008
0
Páčil sa vám článok?

Rozhovor s riaditeľom rezortu prevádzky a techniky DPB, a.s., Bronislavom WEIGLOM vyvolal diskusia ma webstránke www.banoviny.sk, z ktorej niektoré vyberáme.

Preferencia verejnej dopravy je v Bratislave úbohá, nepribúdajú BUS pruhy, robia sa odbočovacie pruhy cez koľaje každých pár metrov. Pýtam sa, kedy konečne v tomto meste prestanú platiť polovičaté riešenia v mestskej doprave. Mesto stále len niečo rekonštruuje (napr. električky či Karosy), ale kedy budú konečne plnohodnotné a kvalitné riešenia brané na zreteľ? Dokedy nám cestujúcim majú stačiť busy len s čiastočným nízkopodlažným riešením či električky, do ktorých sa babky, dedkovia či matky s kočíkmi doslova nadrapujú, aby sa tam vyštverali. Predsa, ak už v iných krajinách a mestách je štandardom nízkopodlažná doprava, očakávam nielen ja, že aj my si zaslúžime kvalitný a pohodlný dopravný vozový park.

~ ~ ~
Treba si uvedomiť, že z toho úbohého cestovného, ktoré máme na Slovensku sa lepšieho vybavenia MHD nikdy nedočkáme. Oproti iným krajinám sú u nás stále úplne nízke ceny a navyše stále veľa ľudí chodí načierno.

~ ~ ~
Cestovné nie je príliš vysoké, to je pravda, keď ho však porovnám napr. s Prahou, prípadne aj s Viedňou, zarátam do toho reálne mzdy a kvalitu a rýchlosť dopravy, najhoršie mi z toho vyjde práve tá bratislavská. Základnou chybou MHD v Bratislave je, že tu nie je pre ľudí. Ak by bola, ak by mala preferenciu pred individuálnou dopravou, ak by bola lacnejšia ako individuálna doprava (čo aj je), ak by bola rýchlejšia, odpadli by problémy s parkovaním... inými slovami využívalo by ju viac ľudí. Takto sa ľudia radšej vystavujú problémom s parkovaním, ako keby sa mali (len o pár korún lacnejšie) tlačiť v preplnených autobusoch, stojacich v tých istých zápchach, nespoľahlivých, často vynechávajúcich a prestupovať na linky, ktoré nie sú navzájom časovo prepojené. Ak sa niekam môžem dostať za 12 minút autom alebo za 30 autobusom, ktorý je preplnený a musím ešte aj dvakrát prestupovať, čo si vyberiem?

~ ~ ~
Najväčším želaním je dostať električkovú dopravu do stavu spred 10 až 15 rokov. Prestupový systém by mal byť nastavený tak, aby bolo čakanie cestujúceho obmedzené na minimum. Konečne po rokoch jeden múdry človek z DPB, avšak p. Weigl, ak mám zbernou linkou a nosnou linkou cestu na 7 minút, od nového roku budem musieť cvakať hodinový lístok. Je to podľa vás fér?

~ ~ ~
Dotyčného pána poznám a jeho názory sú rozumné, ale v texte prekáža, že tak nepriamo povedal, že obyvatelia mestských častí, kam sa koľajová doprava tak skoro nedostane, sa v podstate môžu ísť bodnúť... Viem, že sám na tom nič nezmení a chcelo by to hlavne zmenu myslenia na magistráte (pričom tento pán je z DPB), ale neuškodilo by, keby ich aj DPB k tomu troška tlačil...

Z diskusie na www.banoviny.sk

Páčil sa vám článok?