Na spoj do Rajky by mesto zjavne doplácalo

1.9.2008
0
Páčil sa vám článok?

O užitočnosti a dôležitosti zriadenia fungujúcej osobnej dopravy na južnom brehu Dunaja netreba diskutovať, mesto však túto aktivitu evidentne financovať nemôže.

Vyplýva to z argumentácie Milana Vajdu, šéfa komunikačného odboru magistrátu, ktorý uvádza: „...je veľmi otázne, či je v záujme mesta a jeho daňových poplatníkov prispievať zo svojich daní na mestskú hromadnú dopravu za rovnakú cenu pre ľudí, ktorí sa z ekonomických dôvodov (nižšia cena nehnuteľností) rozhodli opustiť bývanie v meste a odsťahovať sa.“

M. Vajda tiež oponuje porovnávaniu spoja do Wolfstahlu s možným spojom do Rajky. Spoj do Wolfstahlu zaviedol dopravný podnik skúšobne a na základe želania a intenzívnej komunikácie s tamojšou samosprávou a predovšetkým pre občanov Bratislavy, ktorí vozia svoje deti do škôl vo Wolfstahle, Hainburgu či až vo Viedni, aby im uľahčil každodenné cestovanie. Pripúšťa, že tento spoj sa dostatočne nevyužíva, ale predpokladá, že s príchodom nového školského roku sa táto situácia zmení.

Vráťme sa však k ekonomickej argumentácii. M. Vajda pripomína, že v posledných rokoch sa za lacnejším mimobratislavským (aj v Pezinku, Jure, Lábe, Lozorne, Stupave či Ivánke) bývaním odsťahovalo z mesta niekoľkotisíc rodín. Ak by mesto začalo zavádzať linky MHD mimo územia Bratislavy, akoby tým dávalo signál, aby sa ľudia odsťahovali, že mesto ich dopraví za rovnakú sumu, ako by to stálo len v jeho hraniciach.

„To by, vzhľadom na spôsob financovania, kde je hlavným príjmom obce podiel na dani z príjmov fyzických osôb, ktorá sa vyberie v mieste bydliska,“ pripomína Vajda, „mohlo mať pre Bratislavu vážne dôsledky.“

Z tohto dôvodu hlavné mesto v momentálne nastavených ekonomických vzťahoch neuvažuje nad rozširovaním liniek MHD mimo územia Bratislavy. Prioritou je jednoznačne dôraznejšia obnova vozového parku DPB pre Bratislavčanov.

(gub)

Páčil sa vám článok?