Chýba diskusia o mostoch a reálna vízia

27.8.2008
0
Páčil sa vám článok?

Až po tom, čo predložené návrhy náhrady Mosta Franza Josefa rozpútali vášne, nás autor návrhu Miroslav Maťaščík informoval, že konštrukcia Starého mosta sa nezničí a že prežije aj Umelecká beseda.

Podľa neho by sa mali najzachovalejšie časti použiť. Je to o krok ďalej, možno však diskutovať o tom, či by nebolo vhodnejšie použiť ich a doplniť na repliku v pôvodnej podobe s oblúkmi, ktorá je dobre známa. Projektant dodáva, že nevhodný most treba prestavať, pretože v meste už niet priestoru na ďalší.

S tým treba súhlasiť, ale ak sa má za Prístavným mostom postaviť most diaľničného obchvatu, nebude to diaľničný most, ale už mestský, Bratislava sa dávno rozrástla za túto líniu.

Že je riešenie niekde inde, sa nazdáva aj úspešný Bratislavčan - dlhoročný staviteľ Hamburgu Peter Gero: „Celému riešeniu chýba vízia a prehodnotenie funkcií jednotlivých mostov. Nemôže každý most slúžiť na všetko. Mosty majú spájať, tie bratislavské, s výnimkou práve Starého mosta, rozdeľujú.“ Pripomína závažný problém, ktorý trápi aj staviteľov Vydrice - predmostie Nového mosta, ktoré rozbíja nábrežie.

„Takých prvkov je viac, nábrežie odrezáva ľudí od rieky, mosty oddeľujú brehy a prerušujú nábrežie, treba o tom diskutovať a vytvoriť koncepciu, ktorá bude akceptovať všetky mestské funkcie. Treba sa zbaviť technokratického myslenia. Mosty slúžia doprave, ale nemajú len jej, pretože doprava je len jedna, aj keď hneď pripustíme, že hlavná funkcia. Treba sa zamýšľať napríklad nad tým, ako sa napojí Eurovea na dnešné nábrežie s prístaviskom.“ Konštatuje, že nejde o technické riešenia, ale o také riešenia, ktoré mesto poľudštia, dodajú mu zeleň a intimitu.

P. Gero ako skúsený urbanista netvrdí, že mostov je dostatok, ale že nejde v prvom rade o kapacitu, no o funkciu. Pripomína, že predmostia a križovatky v Bratislave sú riešené s trestuhodnou rozšafnosťou, jazdné pruhy v uliciach rovnako a to zvádza k rýchlej jazde.

V iných veľkých mestách má jazdný pruh maximálne 2,5 metra, v Bratislave 3,7. Cesta diaľničného typu vedie mestom spod Hradu až na koniec Dúbravky. Predmostie Prístavného mosta zaberá plochu, ktorá zodpovedá tretine plochy historického jadra.

„Netreba byť skeptický, ale o veci sa má diskutovať, mať odvahu na víziu riešenia vhodného na desaťročia. Existujú technické prostriedky, ako to urobiť. A existujú aj finančné. Barcelona dostala z únie na riešenie dopravnej infraštruktúry 1,2 miliardy eur, Valencia, ktorá je podobná Bratislave, 800 miliónov eur,“ dodal. P. Gero.

Gustav Bartovic

Páčil sa vám článok?