Návrh mosta vraj nemá promenádny charakter

24.7.2008
0
Páčil sa vám článok?

Výhrady k prezentovaným návrhom novej podoby Starého mosta, vyjadruje generálny riaditeľ akciovej spoločnosti Dopravoprojekt Gabriel Koczkáš. Návrhom vyčíta najmä absenciu funkčnosti a estetiky.

Podľa stanoviska G. Koczkáša pre Bratislavské noviny, nejde v tomto prípade o obyčajné dopravné prepojenie dvoch brehov Dunaja. „Od ozajstného promenádneho mosta, obohateného o doplnkové funkcie, ktorý by sa tu žiadal, majú žiaľ všetky tri prezentované návrhy veľmi ďaleko,“ uviedol. Konštatoval ďalej, že ak by projektant spolupracoval s architektom, nedošlo by k opomenutiu tejto skutočnosti.

Ani jeden z návrhov nie je podľa generálneho riaditeľa Dopravoprojektu dobrý nie preto, že nie je pekný, ale preto, lebo mu podľa neho chýba ľudské meradlo. Proporcie sú podľa neho typické pre cestný či diaľničný most a nie most tohto významu a nachádzajúci sa v takejto polohe. Aj tu je evidentná absencia architekta, ktorý by určite nepripustil tento nedostatok v návrhu, myslí si G. Koczkáš.

Šéf Dopravoprojektu tvrdí, že magistrát v čase zadania úlohy prostredníctvom súťaže na nosný systém MHD, zrejme podcenil význam tohto stavebného objektu, ktorý bol jedným z mnohých v rámci prípravy nosného systému MHD -  jej prvej časti Bosákova - Šafárikovo námestie. Dodal, že na základe nových skutočností sa zmenili podmienky súťaže, pretože ide o totálnu prestavbu, resp. výstavbu nového mosta za niekoľko miliárd. Mesto by preto podľa G. Koczkáša malo vyhlásiť na tento most samostatnú súťaž.

Projektant nového Starého mosta a zástupca spoločnosti Alfa 04, ktorá vyhrala verejnú súťaž na obnovu mosta Miroslav Maťaščík tvrdí, že nové návrhy obsahujú aj promenádnu funkciu. Dokumentuje to tým, že zóny pre chodcov a cyklistov majú spolu šírku deväť metrov. Takú nemá podľa neho ani jeden most na Slovensku. Napriek finančným limitom budú na moste aj prekryté oddychové zóny s lavičkami. Uviedol ďalej, že návrhy proporcie diaľničného mosta nemajú a ani žiadne prvky charakteristické pre taký most.

Súťažné podmienky podľa M. Maťaščíka stanovovali novú nosnú konštrukciu, vzhľadom nato, že dnešná už nevyhovuje. Vyjadrenia a posudky k parametrom ocele už podľa neho nedovoľujú použiť starú konštrukciu. V súťažnom zadaní bolo, že kvôli tomu musí byť nová vodorovná konštrukcia, teda v zásade nový most. „Dnes ideme plne v súlade so zadaním,“ konštatoval M. Maťaščík.

Dodal, že s architektmi spolupracuje a váži si ich. Chce ale, aby sa názory a problémy riešili za stolom, „pretože mostu budú o sto rokov ľahostajné naše žabomyšie vojny.“

(rob)

Páčil sa vám článok?