Letiská vo Viedni a Bratislave budú musieť spolupracovať, aj keď si budú konkurovať

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Blížiaca sa privatizácia bratislavského letiska v istom okamihu vzhľadom na uchádzačov posunula do popredia otázku, či je pre letisko vhodnejšia stratégia spolupráce s letiskom vo Viedni, alebo si majú konkurovať.

Dôvodom pre túto okolnosť je fakt, že jedným zo záujemcov o privatizáciu letiska je aj konzorcium TwoOne pozostávajúce z viedenského letiska (Flughafen Wien AG - Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko) a Penta Group (Slovensko). Niektorí analytici vyjadrili obavy, že ak by letisko v Bratislave sprivatizovalo toto konzorcium, stalo by sa iba druhoradou odnožou Schwechatu so všetkými z toho vyplývajúcimi dôsledkami. A aký je názor bratislavského primátora Andreja Ďurkovského? „Pre mňa ako primátora hlavného mesta je dôležitý nie iba okamžitý, ale podľa možností dlhodobý rozvoj bratislavského letiska,“ povedal nám. „Z tohto pohľadu by som privítal takého strategického partnera, ktorý tento rozvoj bude garantovať. Zdá sa mi, že razantný rozvoj bratislavského letiska zaručuje skôr konkurenčný model ako ten, ktorý by spôsobil monopolizáciu letísk v okruhu 100 - 150 kilometrov, berúc do úvahy aj obrovský prebiehajúci investičný rozmach na Schwechate, ale aj fakt, že podstatnú časť viedenského letiska vlastní verejná správa, a teda - možno povedať - rakúski voliči.“

A. Ďurkovský sa domnieva, že z bratislavského letiska je možné vybudovať plnohodnotný dopravný uzol, ktorý bude ťažiť zo synergie prevádzky nízkonákladových i klasických dopravcov, charterovej a nákladnej dopravy a kombinácie krátkych a diaľkových liniek. Takýchto príkladov je v Európe niekoľko, momentálne najatraktívnejší je asi príklad londýnského letiska Luton.

Bratislava ako hlavné mesto má konečne šancu vybudovať letecké spojenie do všetkých významných leteckých bodov v Európskej únii, letisko má možnosť vyhnúť sa osudu malého sekundárneho letiska. „Prínos pre rozvoj regiónu bude nespochybniteľný, od prílivu zahraničných investícií, cez rozvoj turistického ruchu, až po tvorbu nových pracovných miest.“ konštatoval A Ďurkovský.

„Bez ohľadu na to, kto napokon v tendri na privatizáciu bratislavského letiska uspeje, som presvedčený, že obe letiská - Bratislava i Schwechat - budú musieť v budúcnosti spolupracovať, aj keby boli konkurentmi.“

Páčil sa vám článok?