Starý most bude asi potrebné postaviť nanovo
Prísne požiadavky Dunajskej komisie smerujú k tomu, že bude nevyhnutné úplne prestavať Starý most, ktorý tvorí prekážku lodnej doprave. Vedenie mesta chce, aby sa na tejto investícii podieľal aj štát.
„Uvažovali sme o rekonštrukcii Starého mosta s tým, že ešte niekedy v roku 2004 bola daná podmienka, že most sa musí zdvihnúť o
„Dnes sú podmienky doplnené o požiadavku, že musí byť dodržaný gabarit (plavebná šírka a výška nad vodnou hladinou) aj v prípade priechodnosti medzi piliermi. Vzdialenosť medzi piliermi musí byť minimálne
Ako dodal, z týchto požiadaviek vyplývajú vyššie náklady na rekonštrukciu a vykonanie aj takých prác, ktoré mesto Bratislava na vybudovanie trate rýchlej električky do Petržalky nepotrebuje. „Javí sa to tak, že za daných podmienok bude jednoduchšie celý most zbúrať, postaviť dva nové piliere a nový most,“ povedal nám. „Teraz vyčísľujeme rozdiel v nákladoch medzi rozsahom rekonštrukcie, ktorý je potrebný pre električku, a tým, čo požaduje Dunajská komisia.
Keďže Slovenská republika podpísala dohodu, v ktorej sa zaviazala, že odstráni prekážku, ktorú tvorí úzke miesto na Dunaji - Starý most, chceme, aby sa štát nejakým spôsobom podieľal na financovaní zvýšených nákladov na rekonštrukciu Starého mosta. Zatiaľ sme rokovali len s ministerstvom životného prostredia a ministerstvom dopravy.“
T. Fabor ešte nevedel vyčísliť, o koľko sa zvýšia náklady na obnovu Starého mosta. Podľa jeho vyjadrenia by rozdiel mohol byť vyčíslený v najbližších dňoch. Aj keď ide o mestský most, dané požiadavky vyplývajú z podmienok dopravy na medzinárodnej vodnej ceste, preto by podľa neho bolo vhodné, keby sa na financovaní zvýšených nákladov podieľal aj štát.
Pripustil, že zmenená situácia môže spôsobiť zdržanie projektu nosného systému MHD, resp. vybudovanie trate do Petržalky. „Teraz sme v štádiu projektovania a príprav, pričom do projektu zapracovávame spomenuté požiadavky,“ vysvetlil T. Fabor.
Juraj Handzo