Klasický systém preferencie u nás nemáme

1.5.2008
0
Páčil sa vám článok?

Na nevyužívanie svetelnej signalizácie pre električky vodičmi na zastávkach v Dúbravke nás upozornil čitateľ Robert Glinda. V liste napísal, že dopravný podnik ich nedávno nainštaloval na zastávky, po ktorých nasleduje križovatka.

Podľa neho cieľom týchto semaforov, ktoré sú synchronizované s tými na križovatkách, je šetrenie energie pri rozbiehaní. Dodal, že električka má najvyššiu spotrebu práve počas rozbiehania a je plytvaním, keď sa električka rozbehne na zastávke, o sto metrov zabrzdí na križovatke na červenú a potom sa znovu rozbehne.

Podľa vyjadrenia Bronislava Weigla z dopravného podniku, všade vo svete to funguje tak, že buď ide o plnú dynamiku, to znamená že vždy dostáva električka zelenú pred vjazdom do križovatky. Alebo sa robí tzv. podmienená dynamika - teda ak ide viacero vozidiel za sebou, tak prvé preferenciu dostane, druhé už nie. Sú aj ďalšie - cez palubný počítač či GPS - ak vozidlo ide načas, preferenciu nedostane. Ak mešká tak áno. Existuje aj systém svetelnej križovatky, ktorá má svoj cyklus a dajú sa na ňu tzv. predsignálne semafory. „Predsignál pre vodiča znamená, aby očakával zelenú alebo červenú. Je to návestidlo stop a stoj a podľa toho sa riadia a vchádzajú do križovatiek,“ uviedol B. Weigl.

V prípade Dúbravky sa signalizácia mohla inštalovať niekoľko metrov od zastávky. Signalizácia dáva informáciu o tom, či vodič môže ísť plnou rýchlosťou a bude mať zelenú, alebo má očakávať červenú a zmierniť jazdu. Riadený odchod zo zastávky by mal podľa B. Weigla zmysel, ak by išlo o veľký prestupný uzol, kde by vozidlo mohlo vyčkávať. V súčasnosti totiž vodič nevie, kedy bude mať zelenú, nemá o tom informáciu. Ak by čakal na zastávke, musel by otvárať dvere dobiehajúcim cestujúcim a medzitým mu môže signál „spadnúť.“

„Vymyslelo sa tu niečo, čo vôbec nikde od Anglicka až po Rusko nefunguje. Keď sme to pripomienkovali a upozorňovalo sa, že sa vyhadzujú zbytočné peniaze, nikto to nebral do úvahy, a teda je to vybudované tak, ako to funguje - nezmyselne a nefunkčne,“ uviedol B. Weigl.

(rob)

Páčil sa vám článok?