Podpora MHD v Bratislave asi pokrivkáva

23.4.2008
0
Páčil sa vám článok?

Dlhodobo deklarovaná podpora verejnej hromadnej dopravy na úkor individuálnej má zrejme vážne trhliny. Svedčia o tom opatrenia a stavby, ktoré v poslednom čase verejnú dopravu v hlavnom meste skôr znevýhodňujú.

Podľa informácií z DPB, spoločnosť musela na tzv. Karloveskej radiále v poslednom období pridať na všetky električkové linky po jednej súprave. Vykrývala tak spomalenie premávky, ktoré tu nastalo. Na základe preferenčného systému sa paradoxne zhoršil jazdný čas električiek v Bratislave. Kedysi dosahovala rýchlosť električiek okolo 25 km/h, alebo aj viac a v hlavnom meste bola plná preferencia.

Dopravca nepopiera nutnosť budovania svetelnej signalizácie, ale tam, kde je to nevyhnutné. Preferencia sa, žiaľ, budovala tak, že dnes je jazdná doba električky pod 20km/h a ďalej sa to zhoršuje. Systém preferencie verejnej dopravy je väčšinou rovnaký všade vo svete, stačí sa pozrieť do neďalekej Viedne. U nás sa však vymýšľa niečo iné a výsledok je taký, aký ho vidíme a poznáme v súčasnosti. Dopravca priznáva, že sú aj také križovatky, kde sa preferencia robiť nedá. Príkladom je Riviéra, kde jazdia autobusy, električky a aj autá. Na úkor električiek by tu stáli autobusy. V týchto uzloch sa však dá urobiť tzv. vnútorná koordinácia.

Preferencii verejnej dopravy škodí podľa dopravcu trend pridávania prejazdov cez koľajisko, namiesto ich rušenia. No nejde len o električky - znevýhodňované sú aj autobusy a trolejbusy. Ide napríklad o Vajnorskú či Rožňavskú ulicu, kde sú tendencie umelo vyrábať nové ľavé odbočenia, a to často len kvôli pumpárom. Vo svete sa ľavé odbočovania minimalizujú a rušia. Ak chce vodič odbočiť, musí zájsť po najbližšiu križovatku, kde je dovolené aj otáčanie sa. Vzdialenosť medzi jednotlivými prejazdmi cez trať býva jeden aj dva kilometre - v Brne či iných mestách je to bežné.

V rámci zlepšovania preferencie verejnej hromadnej dopravy by sa dali v Bratislave prehodnotiť mnohé miesta. Napríklad na radiálach na Karloveskej, Račianskej a Ružinovskej ulici. Treba pritom presne stanoviť možnosť otáčania sa a nedovoliť vytvárať odbočenia pre súkromné firmy. Podľa mestského dopravcu by mohlo byť napríklad na Karloveskej ulici jedno otočenie pri tuneli. Pri PKO by nemuselo byť vôbec a potom až na križovatke pod mostom Lafranconi umožniť odbočenie aj otáčanie.

(rob)

Páčil sa vám článok?