Krásnu plastiku pred poliklinikou v Ružinove zachránili. Viete, čo dielo predstavuje?

24.4.2025
0

Zdroj: Marek Velček

Plastika Erny Masarovičovej Zrod života pred poliklinikou v Ružinove
Páčil sa vám článok?

Množstvo kvalitných umeleckých diel v Bratislave nie je v galériách. Chodíme okolo nich, sú v našich uliciach, na námestiach, skrátka vo verejnom priestore. Jedným z takýchto diel je aj plastika Erny Masarovičovej pred poliklinikou v Ružinove, ktorá bola roky ponechaná vlastnému osudu a len chátrala. Mesto Bratislava spolu s organizáciou Marianum plastike Zrod života navrátili po 50 rokoch od jej osadenia život.

Ako nám priblížil hovorca magistrátu Peter Bubla, autorkou plastiky Zrod života je Erna Masarovičová (1926 – 2018), jedna z prvých slovenských sochárok. Plastika vznikla v roku 1973 – v ére, keď bola tvorba diel vo verejnom priestore povinnou súčasťou každej novej výstavby. Architekt polikliniky Albert Ščepán preto od začiatku počítal s umiestnením sochy v predpolí budovy.

Dielo však odvtedy poškodili najmä poveternostné vplyvy. Obnovil ho Denis Dvorský, reštaurátor sôch v exteriéri. „Do trhlín sa dostávali voda a vzduch, hrdzavelo to, až začala odpadávať betónová hmota. Museli sme stabilizovať hrdzavenie, hĺbkovo spevniť betónovú hmotu a zatmeliť chýbajúce časti a praskliny. Odstránili sme dodatočne pridaný kamenný podstavec a obnovili sme pôvodný betónový podstavec,“ vysvetlil Denis Dvorský

Betónové časti sochy sú spojené osou, okolo ktorej sa točí vnútorná sféra, ďalší diel je z bezpečnostných dôvodov zafixovaný. Ústredná časť predstavuje zárodok života a betónové prvky okolo znázorňujú ochranu tohto života.

Zdroj: Marek Velček
Plastika Erny Masarovičovej Zrod života pred poliklinikou v Ružinove

Za záchranu diel Erny Masarovičovej bojuje Katarína Kisscozy, umelkyňa a dcéra autorky. „Niektoré diela už neexistujú, ale zopár ich je a dúfam, že sa nám ich podarí obnoviť ako túto sochu. Jej stav sa po päťdesiatich rokoch bez údržby zhoršoval, nevydržala by viac než rok alebo dva. Bola na pokraji skazy a som rada, že je taká pekná ako pred polstoročím,“ povedala Katarína Kisscozy.

Mesto so svojimi organizáciami presadzuje koncepčný prístup k obnove umeleckých diel vo verejnom priestore. Aktualizácii zoznamu diel a ich výskumu sa venuje Galéria mesta Bratislavy aj Mestský ústav ochrany pamiatok v Bratislave (MÚOP). Výstupom je databáza diel vo verejnom priestore Umenie mesta Bratislavy. Ambíciou tohto projektu je vytvoriť dynamickú a otvorenú databázu, ktorá sa bude pravidelne dopĺňať, aktualizovať aj revidovať. Cieľom je prezentovať a popularizovať pestrú škálu umenia vo verejnom priestore od druhej polovice 20. storočia až po súčasnosť a priniesť čo najviac informácií o význame, okolnostiach vzniku a príbehoch diel, o ich autoroch, použitých materiáloch či výtvarných technikách. Zámerom je tiež získať aktuálne údaje o stave a presnom umiestnení diel, ich vlastníkoch a správcoch. Pri väčšine diel vo verejnom priestore sú práve nejasné vlastnícke vzťahy príčinou chýbajúcej starostlivosti a nevhodného zaobchádzania.

Mestská organizácia Marianum, ktorá má diela zverené do správy a vykonáva ich údržbu a obnovu, sa venuje pasportizácii diel, teda posúdeniu ich stavu, ktoré bude podkladom pre ďalšie obnovy.

(ms)

Páčil sa vám článok?