Bez rúška na tvári by ste sa už nemali vôjsť ani do obchodu s potravinami! Aká je realita?

16.3.2020

Zdroj: koláž abn

Páčil sa vám článok?

Po tom ako vydal magistrát príkaz, aby do vozidiel MHD mohli nastupovať len ľudia chránení rúškom na tvári, sa pre rovnaké preventívne opatrenie rozhodli aj viaceré potravinové reťazce. Presvedčili sme sa o tom dnes ráno na bratislavských Ostredkoch.

"Páni, nemôžete vôjsť dnu, ak nemáte rúška na tvári," kričala na nás pani od pokladne v potravinovej predajni Terno v komplexe Kozmos na Sputnikovej ulici. Ukázali sme jej palec hore, vycúvali z dverí až vtedy sme si všimli, že tento zákaz je v písomnej forme vylepený aj na oboch stranách hlavného vchodu do obchodu. Z autolekárničky sme vybrali trojrohú šatku a vyrobili si z nej provizórne rúška na tváre. Pokladníčka bola spokojná a pochválila nás za pohotovosť. Následne sme zistili, že k rovnakému kroku pristúpil nielen potravinový reťazec Terno, ale aj Kraj, o čom informovali zákazníkov nielen nápismi priamo na predajniach, ale aj prostredníctvom sociálnej siete...

Zdroj: FB

Svoj konkrétny ranný zážitok z nakupovania v malých potravinách v Ružinove dnes na facebooku zverejnil aj moderátor RTVS Roman Bomboš, ktorý si dovolil opýtať sa týchto "nesmrteľných nadľudí", prečo vošli do obchodu bez ochranného rúška, pričom sa dočkal štyroch typov odpovedí:

1. A čo si mám dať na hlavu čapicu?

2. Ja som v izolácii, ja to nepotrebujem.

3. Choď do p..., rozumieš?

4. Iba toto kúpim - však som tu len chvíľu.

"Prosím vás, porozprávajte sa so svojími frajermi, manželmi, rodičmi, starými rodičmi, deťmi, susedmi, známymi. Skúsme ich to nejako naučiť. Nemám dobrý pocit zo zodpovednosti okolia. Koniec hlásenia," vyzval svojich priateľov na FB Bomboš. 

Vráťme sa však k povinnému či skôr odporúčanému používaniu rúšok v obchodoch s potravinami. Viacerí čitatelia nás upozornili, že ťažko to môžu v predajniach žiadať od zákazníkov, keď ani samotní predavači, teda zamestnanci týchto hypermarketov a supermarketov nie sú nijako chránení. Pri našej víkendovej návšteve jedného z nich sme prišli do kontaktu so štyrmi pracovníkmi, pričom chránená rúškou bola len jedna pokladníčka, jej kolega mal aspoň rukavice a tretia pani za pokladňou nebola vôbec pred prípadným nakazením vírusom chránená. 

Zaregistrovali sme, že výskyt koronavírusu výrazne ovplyvnil aj fungovanie Tesca, ktoré je známe populárnou službou doručovania potravín domov. Ak by ste sa chceli vyhnúť návšteve jeho predajní a objednať si nákup cez internet, tak na tento mesiac, teda marec už v systéme nie sú žiadne voľné termíny. A zákazníci sú navyše informovaní o tom, že platí obmedzenie na 12 ks z jedného druhu tovaru a to aj pri osobnom nákupe, kde Tesco deklaruje, že úzko spolupracuje s orgánmi verejného zdravotníctva, aby zabezpečilo dodržiavanie všetkých potrebných opatrení, pretože bezpečnosť zákazníkov, kolegov a dodávateľov je preňho prvoradá. " A preto robíme všetko pre to, aby sme znížili možné riziko na minimum," píše Tesco Slovensko na svojom FB. Čo to však v praxi znamená, sme sa nedozvedeli...

Zdroj: FB Kaufland

​Takéto oznámenie zverejnil v piatok Kaufland na svojej FB stránke. Vyplýva z neho, že aj tento reťazec sa spolieha na vládu SR, že im s ochranou ich zamestnancov nejako pomôže. Premiér Peter Pellegrini sa však cez víkend vyjadril v tom zmysle, že pre štát je prioritné zdravotníctvo a ochranné prostriedky určené na zásobovanie nemocníc, lekárskych ordinácií a nie súkromný sektor. 

​Problémy s nedostatkom ochranných rúšok priznala prostredníctvom statusu na FB aj spoločnosť LIDL Slovensko: "Naši kolegovia v predajniach a logistických centrách robia všetko, čo je v ich silách, aby Vám umožnili nakúpiť všetko, čo je v dnešnej ťažkej situácii potreba. Za tuto snahu im patri obrovské ĎAKUJEME! Práve oni sú pre nás hrdinami, ktorí nám pomáhajú zvládnuť našu obrovskú zodpovednosť v zásobovaní potravinami a spolu robíme všetko pre to, aby sme túto našu úlohu dokázali aj naďalej plniť. Skutočne nám záleží na ich zdraví, prijali sme mnoho konkrétnych opatrení a už niekoľko týždňov sa intenzívne snažíme získať ochranné pomôcky v dostatočnom množstve, no žiaľ neúspešne. Mrzí nás to, ale rúška nemáme v dostatočnom množstve a preto ich nedokážeme poskytnúť našim zamestnancom. Budeme naďalej robiť všetko pre to, aby sme nakúpili dostatočné množstvo ochranných pomôcok a mohli zabezpečiť ich distribúciu. Situácia nie je ľahká pre nikoho. Chceli by sme Vás v preto požiadať o pochopenie a ohľaduplnosť. Ak teraz nenájdete na našich pultoch vždy tie výrobky, ktoré by ste chceli a v takých množstvách ako by ste si predstavovali, je nám to ľúto. Rovnako nás mrzí ak musíme z prevádzkových dôvodov obmedziť prípravu pečiva Priamo z pece. V niektorých predajniach sme museli skrátiť otváracie hodiny. Robíme naozaj všetko, čo je v našich silách, aby sme situáciu zvládli a boli tu pre Vás."

(ars)

 

Páčil sa vám článok?