Zavádzanie celomestskej parkovacej politiky: „Od januára bude lepšie,“ presviedča mesto rezidentov Dvorov 4

15.11.2021
0

Zdroj: Čitateľ Róbert

Páčil sa vám článok?

„Ak PAAS na Dvoroch 4 nebude z nejakého dôvodu fungovať, avizovali sme magistrátu, že nebudeme súhlasiť s jeho rozširovaním do ďalších zón,“ povedal okrem iného na stretnutí s obyvateľmi k zavádzaniu celomestskej parkovacej politiky starosta Petržalky Ján Hrčka.

Stretnutie, ktoré zorganizoval magistrát, sa uskutočnilo 27. októbra a atmosféra bola veľmi búrlivá. Ľudia prekrikovali zástupcov mesta, skákali im do reči, vicestarostka Tatiana Kratochvílová sa diskusiu snažila neveľmi úspešne moderovať. Stretnutie ukázalo, že mesto má snahu vysvetľovať obyvateľom svoje rozhodnutia. Potrebuje však asertívneho moderátora s autoritou.

Zároveň aj to, že mnohí ľudia majú obavy, sú zmätení alebo vopred predikujú, čo negatívne nastane. A často nerozlišujú medzi samosprávou a magistrátom. Aj prítomný petržalský starosta Ján Hrčka bol terčom hnevu, hoci za PAAS mestská časť nezodpovedá.

Prečo jednosmerky?

Dvory 4 sú jednou z prvých zón, ktoré budú v rámci celomestskej parkovacej politiky uzavreté. Parkovať sa tu bude od 10. januára 2022 dať len na vyznačených miestach. Mesto presviedča rezidentov, že podľa ich prepočtov by mali byť schopní v noci zaparkovať všetci rezidenti, autá budú „upratané“ a dôsledne kontrolované. Peter Bánovec, šéf Mestského parkovacieho systému tvrdí, že priestupcov bude ubúdať, keďže odťah ich vyjde na 130 eur (mesto má tri odťahové autá, pozn.red.) a pokuta prostredníctvom objektívnej zodpovednosti (doručená poštou, pozn.red.) na 78/52 eur. Za tieto lepšie služby chce mesto od obyvateľov poplatok 39 eur/ročne/auto. (Registrácia začína 1. decembra, pozn.red.)

Zdroj: (in)

Parkovať sa bude aj v zákrute.

Filozofia petržalského parkovacieho systému, ktorý bol spustený pred dvoma rokmi, bola iná. Starosta Petržalky konštatoval, že nie je proti spoplatňovaniu, ale to má byť na konci. Najskôr ponúknuť službu a keď sa ukáže, že je funkčná, pýtať za ňu peniaze. Mesto na to ide hneď naostro. Aj to bola jedna z výhrad v diskusii. Objavili sa aj bizarné požiadavky, napríklad pán s troma garážami, ktorý žiadal benefit za to, že jeho auto nebude stáť na ulici. Najpočetnejšiu skupinu tvorili obyvatelia, ktorí protestujú proti zjednosmerneniu 50-metrového úseku na Černyševského, medzi Farského a Pifflovou.

Zdroj: (in)

Aktuálne sa parkuje po starom aj po novom.

Ulice mesto zjednosmerňuje jednak preto, aby zlegalizovali už existujúce parkovacie státia, a tiež, aby znížili tranzit cez vnútro sídliska. Peter Herceg, splnomocnenec primátora pre parkovaciu politiku vysvetľoval, že lepšie sa žije tam, kde sú cesty, ktoré vedú do sídliska jednosmerné. „Jazdia po nich len tí, ktorí tam potrebujú ísť,“ povedal, pričom konštatoval, že cez vnútro Dvorov jazdí veľa zbytočného tranzitu. Prítomní obyvatelia tento argument počuť nechceli. Status quo im vyhovuje viac ako predstava, že na ceste domov budú obchádzať celú štvrť. V snahe upokojiť situáciu im vicestarostka verejne sľúbila, že to mesto opäť zanalyzuje: „Budeme sa tomu venovať, prejde sa to s projektantom, vrátime sa k tomu, teraz vám to tu sľubujem.“

Zdroj: (in)

Vyhradili aj parkovacie miesta pre motockle.

Otázne však je, či mesto povolí. Počas diskusie totiž Peter Netri z projektového tímu parkovacej politiky nedostal šancu vysvetliť, že Pifflova a Macharova majú pre zaparkované autá užšie jazdné pruhy, ako určuje norma a obojsmerná premávka je tam akceptovateľná len preto, že sa na nich zníži tranzit. Aj vďaka zjednosmerneniu Černyševského.

Zdroj: (in)

Motorky už budú mať vlastné miesta, môžu stáť i na chodníkoch, ak ponechajú chodcom aspoň 1,5 metra.

A napokon, spustenia PAAS na Dvoroch 4 sa asi najviac obávajú obyvatelia Wolkrovej, ktorí parkujú v dvoch radoch s autami na neutrále. V okolí je totiž viac rezidentov ako parkovacích miest. Posúvanie áut na neutrále po spustení PAAS však už možné nebude. Takže, kým väčšina rezidentov na Dvoroch 4 môže dúfať v pozitívnu zmenu od januára, obyvatelia z okolia Wolkrovej premýšľajú, kde legálne zaparkujú. Mesto pre nich plánuje parkovací dom, ale ten je reálny až v horizonte troch rokov.

Kedy sa plánuje zjednosmernenie ulíc podľa návrhu PAAS?

„Aktuálne pracujeme na dokončení vodorovného aj zvislého dopravného značenia v zóne Dvory 4, osadenie zvislého značenia s jednosmerkami plánujeme realizovať v najbližších týždňoch,“ informovala nás hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.

Zdroj: (in)

Na stĺpoch verejného osvetlenia by už v týchto dňoch mali pribúdať zónové značky - modré pre rezidentov a zelené pre návštevníkov.

„Na modrej tabuli budú kódy pre rezidentov PE1 (Dvory 4), ktoré budú informovať o tom, kde môžu parkovať rezidenti s ich rezidentskou kartou. Ak do zóny prídete ako návštevník, pozriete sa na zelenú tabuľu, kde bude uvedený čas spoplatnenia parkovania aj kód úseku parkovania, ktorý zadáte do aplikácie v smartfóne, parkomatu, či na predajnom mieste a zaplatíte hodinové parkovné,“ informuje stránka paas.sk.

(in, pm, ac)

Páčil sa vám článok?