Nejdeme sami proti sebe? Na Furdekovej chcú nahradiť zelené plochy a stromy parkoviskom

4.4.2019
0
Furdekova

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Na verejných zhromaždeniach kričíme, že Petržalka už nepotrebuje ďalší betón, ale zeleň. A potom sa dozviete, že Združenie vlastníkov bytov Furdekova 2 chce vymeniť zelenú plochu, živý plot a 12 stromov za parkovisko pre 31 áut.

Áno, načas to vyrieši problém miestnych s parkovaním, ale skvalitní to ich verejný priestor, spríjemní život v tejto lokalite? Akoby sme nevideli ďalej ako len po vyriešenie svojho akútneho problému. A potom ideme do Rakúska a všetko sa nám tam zdá také iné, krajšie. Nie všetci ľudia žijúci na Furdekovej ulici sú nadšení z toho, že miestny úrad sa voči výmene zelene za parkovisko nevyhranil.

Kým samospráva nedá jasne najavo, ako chce zveľaďovať verejný priestor, a nedokáže o tom presvedčiť svojich obyvateľov, nebude toto ojedinelý prípad. Rovnako kým budeme mať pocit, že máme priam ľudské právo parkovať rovno pod svojím domom.

Ale poďme k veci. Pred pár rokmi bola zriadená obytná zóna Furdekova 2, 6 a 8. Prakticky to, čo bolo kedysi chodníkom, je dnes aj priestorom pre parkovanie áut s vyznačenými parkovacími miestami. „Pred vchodmi 6 a 8 zriadenie zóny nastolilo istý poriadok v parkovaní, ale pred vchodom 2 je šialená parkovacia anarchia a okolo domu Furdekova 4, kde nie je obytná zóna, sa autá pohybujú pred aj za domom v snahe zabrať každý voľný kúsok verejného priestoru, kde ostane 1,5 metra pre chodca,“ napísal nám Dušan Fusek, ktorý býva na Furdekovej 4.

Snaží sa, aby úrad znemožnil jazdu áut po chodníku, kde nie je vyznačená obytná zóna. Zatiaľ neúspešne. Argumentom úradu je, že na chodníky v Petržalke neumiestňujú zákazové značky pre vozidlá, pretože chodníky sú určené pre chodcov. „Na chodníku Furdekova 2-8 sú zriadené vodorovným dopravným značením parkovacie miesta  v obytnej zóne. Podľa § 59 zákona o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov‚ v obytnej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť‘ a zároveň nesmie stáť mimo vyznačených parkovacích miest,“ informovala nášho čitateľa Zuzana Kordošová vedúca Oddelenia územného rozvoja a dopravy miestneho úradu. „Uvedené parkovacie miesta sa vyznačovali na žiadosť obyvateľov, pokiaľ je vaším zámerom tento stav zmeniť, treba sa obrátiť na poslancov vášho volebného obvodu.“

Autá parkujú aj na chodníkoch:

Zdroj: Matúš Husár

Za ešte väčší problém však Dušan Fusek považuje to, že miestny úrad plánuje dnes ešte zelenú plochu vymeniť za asfalt pre 31 áut. „Malokapacitné parkovisko nerieši problém nedostatku parkovacích miest,“ domnieva sa, pričom podľa neho netreba zabúdať, že pozemok a jeho mikroklíma v súčasnosti slúži stovkám ľudí a nielen 31 vodičom, ako by to bolo po vybudovaní parkoviska. „Je to v absolútnom kontraste s rekonštrukciou parku na Námestí hraničiarov, kde vytvorili systém zadržiavania dažďovej vody za nie málo prostriedkov z grantov a rozpočtu.“

Faktom je, že aktuálne vedenie miestneho úradu tento problém zdedilo. Zdedilo však aj Urbanisticko-architektonickú štúdiu Koncepcia pešieho pohybu Petržalka-Háje z roku 2017, kde je Furdekova uvádzaná ako negatívny príklad hodný zmeny. „Nástup do obytnej zóny je atakovaný parkujúcimi autami,“ píše sa v štúdii.

Úrad má rovnako spracovanú aj vyhľadávaciu štúdiu, kde by mali byť v Petržalke rozmiestnené viacpodlažné parkoviská a garáže. „Je v nej zahrnutá aj výstavba veľkokapacitnej garáže na Námestí hraničiarov na súčasnom parkovisku pred políciou,“ hovorí Dušan Fusek. „Namiesto toho mestská časť pokračuje v projekte budovania parkoviska pre 31 áut, kde bude potrebná prekládka sietí, čistička a ďalšie investície, a to nespomínam nenávratne zničenú zeleň. Financie sa dajú využiť aj rozumnejšie, napríklad zvýšiť kapacity polozapusteného parkoviska na blízkej Haanovej ulici. Okrem toho v nočných hodinách som sa bol pozrieť na blízkom parkovisku vedľa materskej škôlky Haanova a na naozaj veľkom parkovisku som narátal cca 80 voľných parkovacích miest. To znamená, že v danej lokalite by nemal byť reálny problém zaparkovať. Stačí auta presmerovať o pár desiatok metrov ďalej.“

V tejto chvíli už nové vedenie miestneho úradu veľa možností na riešenie nemá. Budúcnosť pozemku je v rukách hlavného mesta. Obyvateľom, ktorí nezdieľajú názor, že parkovisko namiesto zelene im skvalitní verejný priestor, tak nezostáva nič iné, len obrátiť sa s námietkou na magistrát.

(in)

Páčil sa vám článok?