Novinka v doprave: Na Pionierskej pribudol prvý ochranný pruh pre cyklistov na Slovensku. Aké na ňom platia pravidlá?

9.8.2020
0

Zdroj: ms

Páčil sa vám článok?

Na Pionierskej ulici v bratislavskom Novom Meste pribudol zrejme prvý ochranný pruh pre cyklistov na Slovensku. Ide o využitie novinky v slovenskej legislatíve. Viete však, aké tu platia dopravné pravidlá?

Ochranný pruh pre cyklistov je niečo medzi  koridorom pre cyklistov a oddelenou cyklotrasou. "Bezpečnosť cyklistov je pre mesto dôležitá. Aj preto sme ako prví na Slovensku využili novinku v slovenskej legislatíve a na Pionierskej ulici sme v spolupráci s Bratislavou - Nové Mesto vytvorili ochranný pruh pre cyklistky a cyklistov," informoval magistrát na sociálnej sieti.

A o čo vlastne ide? Ak si všimnete, ochranný pruh je vyznačený okrem piktogramov bicykla aj prerušovanou čiarou. "Ochranný pruh môžete poznať aj zo zahraničia. Je označený len vodorovným značením a je mäkkým riešením na miesta, kam sa oddelená cyklotrasa nezmestí alebo kým sa plnohodnotne nezrealizuje," vysvetlil magistrát. Aký je tu teda rozdiel? Čo je oddelená cyklotrasa vysvetľovať netreba, no ochranný pruh si môžeme pomýliť s koridorom pre cyklistov, ktorý sa nachádza napríklad na Špitálskej či Devínskej ceste, ale aj priamo tu, na časti Pionierskej, kde sa ochranný pruh už nezmestil. Koridor pre cyklistov je vyznačený na asfalte iba piktogramom cyklistu (bez oddeľujúcej prerušovanej čiary)  a vodičov motorových vozidiel upozorňuje, že sa nachádzajú na vozovke so zvýšeným pohybom cyklistov, a zároveň vyznačuje priestor a smer jazdy cyklistov. To znamená, že vodič motorového vozidla po ňom, ak je to potrebné, smie jazdiť (nesmie na ikonke pre cyklistov stáť), musí však venovať väčšiu pozornosť zvýšenému pohybu cyklistov.

Zdroj: ms

​ Ochranný pruh pre cyklistov na Pionierskej.

Oproti tomu ochranný pruh pre cyklistov (teda novinku na Pionierskej) vozidlá pod 3,5 tony používať nesmú. Použiť ho môžu len širšie vozidlá nad 3,5 tony, ak sa nezmestia do priestoru medzi stredovú čiaru a čiaru ochranného pruhu, pričom ani širšie vozidlá nesmú ohroziť cyklistu.

"Príprava segregovaných cyklotrás kvôli množstvu špecifík trvá niekoľko mesiacov až rokov. Pokiaľ nebudeme mať na niektorých uliciach bezpečné cyklotrasy mimo vozovky, chceme chrániť cyklistov aspoň takto. Prosíme všetkých, aby boli voči sebe ohľaduplní a na cestách si dávali pozor," informuje magistrát.

Zdroj: ms

​Takto je označený koridor pre cyklistov, ktorý už poznáme a po ktorom môžu ísť aj motorové vozidlá.

(ms)

Páčil sa vám článok?