Budete prekvapení: Viete, kedy sa dalo prvýkrát zviezť do Karlovej Vsi električkou?

3.7.2023
0
Páčil sa vám článok?

Niekdajšia vinohradnícka obec Karlova Ves sa začiatkom 70. rokov rýchlo menila na panelové sídlisko a v roku 1975 vtedajší súdruhovia slávnostným prestrihnutím pásky uviedli do prevádzky aj električkovú trať. Električka sem však začala jazdiť oveľa skôr. Viete, kedy to bolo?

Úvodná fotografia v našom článku má dátum 13. december 1972 a bol to rok, keď na karloveskom sídlisku Rovnice II pribudlo viac ako tisíc bytov. Výstavba zjavne postupovala presne podľa plánu, kolektív národného podniku Pozemné stavby v Bratislave sa činil, ako sa dozvedáme z portálu vtedy.sk.

Text pod dobovou fotografiou totiž informuje, že „sídlisku Rovnice II majú bratislavské Pozemné stavby odovzdať v tomto mesiaci do splnenia ročného plánu už len 177 bytov.“ Dohromady tak malo byť do konca roka 1972 hotových 1 223 bytov - taký bol celopodnikový socialistický záväzok.  Pozrite si premenu tohto miesta v priebehu polstoročia, kde o tri roky neskôr začali jazdiť aj električky. Neboli však žiadnou novinkou...

Zdroj: vtedy.tasr.sk

​Rok 1972: Výstavba karloveského sídliska 

Zdroj: Ľubomír Deák, OZ Bratislava a jej Premeny, 2022

​Rok 2022: Pohľad na sídlisko z rovnakého miesta dnes

Ku Karlovej Vsi sa ľudia mohli voziť električkou už v roku 1929 – trať viedla z Rybného námestia popod Židovský cintorín a ďalej popri internáte Lanfranconi až po začiatok tejto niekdajšej obce. Ako pripomína portál vtedy.sk, trasa pri Lanfranconi bola vybudovaná na nábreží, medzi riekou Dunaj a internátom. Priamo do stredu Karlovej Vsi sa však dalo zviezť električkou až v roku 1955, pričom v tom čase už bola trať dvojkoľajná. V dôsledku výstavby Mosta SNP električkovú dopravu z Rybného námestia do Karlovej Vsi v roku 1970 prerušili a opäť sprevádzkovali v júli 1975. Porovnajte si dobovú fotografiu od Jozefa Teslíka s dnešnou od Ľubomíra Deáka. Delí ich takmer 50 rokov, no stará električka prežila dodnes...

Zdroj: vtedy.tasr.sk

​1975: Električka začala opäť jazdiť do Karlovej Vsi.

Zdroj: Ľubomír Deák, OZ Bratislava a jej Premeny, 2022

2022: Zmodernizovaná električková radiála ešte stále nie je skolaudovaná.

Dnes jazdia električky do Karlovej Vsi a ďalej do Dúbravky po zmodernizovanej trati. Rozsiahla rekonštrukcia za 65,1 milióna eur s DPH sa začala v júni 2019, dokončili ju v októbri 2020, trať však stále nie je skolaudovaná. Hlavné mesto by chcelo požiadať o trvalé užívanie Dúbravsko-karloveskej električkovej radiály do konca roka, predčasné užívanie je vydané do 31. júla 2024. Priebežne pracuje na pokladoch ku kolaudácii stavby. „Máme päť právoplatných kolaudačných rozhodnutí. Napríklad pre cesty, plynovod, preložky vedení vysokého napätia, preložky vodovodu a kanalizácie. Čakáme na doplnenie merania hluku,“ uviedla v júni  tohto roku hovorkyňa  magistrátu Dagmar Schmucková.

(ac)

Páčil sa vám článok?