Škrípu, dunia? Hlučnosť električiek v Karlovke posúdia hygienici

21.2.2020
0

Zdroj: DPB

Páčil sa vám článok?

Čakali na ňu mesiace a teraz sú sklamaní. Mnohí ľudia, ktorí bývajú v blízkosti obnovenej časti Karloveskej radiály, sa sťažujú na škrípanie či dunenie prechádzajúcich električiek. Hlučnosť nedávno preveroval magistrát, posudzovať ju budú tiež hygienici. Testovanie neminie ani novú trať do Dúbravky, ktorú majú spustiť v sobotu 22. februára.

Možno sa pamätáte na výhrady Petržalčanov, keď k nim v roku 2016 začala cez Starý most jazdiť nová električka. Aj oni sa sťažovali, že je príliš hlučná. Nespokojní boli najmä obyvatelia panelákov v blízkosti trate, ktorí bývali na vyšších poscho­diach. Dnes už hluk električiek v Petržalke nie je témou, hoci trať nie je zatrávnená, čím by sa hlučnosť znížila. Zjavne pomohlo, že koľajnice sa ujazdili, a možno i to, že ľudia si už na hluk zvykli.

Pravda je, že električky sú síce pohodlný, ale rušivý dopravný prostriedok. A platí to pre všetky lokality v meste, hoci vynovené trate by mali byť tichšie. Keď sme sa previezli po zrekonštruovanej časti radiály od tunela po zastávku Borská (tu sa presadá na autobus X5 smerujúci do Dúbravky), dosť výrazne sme vnímali škrípanie vozidla v zákrute pri Riviére. Od zastávky Molecova smerom na Kútiky sme však mali dojem, že intenzita hluku je podobná ako v spomínanej Petržalke, kam električkou denne cestujeme.

Hlučnosť zmodernizovanej časti Karlovesko-dúbravskej radiály dal nedávno preveriť magistrát. „Výsledky meraní preukázali, že nová trať je tichšia a po kompletnom dokončení vegetačných úprav bude ešte tichšia,“ ubezpečil primátor Matúš Vallo.

Rozdiel medzi nezrekonštruovanou a zrekonštruovanou traťou je podľa jeho slov 7 až 9 decibelov. Priznal však, že problémom je dunivý zvuk, ktorý sa objavil práve na zmodernizovanej časti trate. Napriek tomu je obnovená radiála podľa Valla tichšia ako v minulosti.

Karlovešťan Ivan Podstupka, ktorý býva neďaleko trate na Segnerovej ulici, súhlasí: „Hlučnosť klesla. Zmizlo pískanie v zákrutách i pri starších typoch vozidiel. Nové električky Škoda T29 majú otočné nápravy, nepískali ani predtým. Pokiaľ ide o dunenie, ja ho vôbec nepočujem.“

Na rozdiel od nespokojencov, ktorí spísali dokonca petíciu, ho vraj nevyrušuje ani brzdenie či rozbiehanie električiek. Pritom okná bytu na 10. poschodí má orientované na Karloveskú cestu s električkami, dokonca na novú zastávku Segnerova. „Na mieste novej zastávky bola doteraz komplikovaná križovatka – po dva prúdy na hlavnej Karloveskej, dve vedľajšie cesty (Segnerova, Nábělkova), do toho oboj­smerne električky...  Stalo sa tu veľa nehôd. Križovatka zanikla a preč je i časté cinganie električiek, ktoré pred vjazdom do križovatky vy­stríhalo vodičov,“ hovorí.
S výsledkom rekonštrukcie tejto časti trate je spokojný. „Spod zeme vyskakovali kostlivci v podobe nepredpokladaného umiestnenia inžinierskych sietí a pokiaľ viem, i prekvapení v podloží. Oceňujem pracovné nasadenie technikov a robotníkov, aj premyslené technické a organizačné úpravy, aby sme nepohodlie cítili čo najmenej.“

K slovu prídu hygienici

Električková trať v Karlovej Vsi je zatiaľ v skúšobnej prevádzke. Ráta sa ešte s osadením zelene, ukončením zastávok a podchodu či finálnou úpravou koľajiska. To všetko ovplyvní konečnú hlukovú záťaž v okolí trate, ku ktorej sa vyjadrí Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava (RÚVZ). „Na uvedenie trate do trvalej prevádzky orgán verejného zdravotníctva požia­dal o výsledky merania hluku v kritických bodoch, ktoré boli vytypované v hlukovej štúdii ako súčasti dokumentácie pre stavbu,“ uviedla pre Bratislavské noviny MUDr. Jindra Holíková, zástupkyňa regionálneho hygienika.

Meranie zabezpečí akreditovaná firma, jeho výsledky budú podkladom na prípadné ďalšie protihlukové úpravy. Firmu však nevyberie RÚVZ, ale investor stavby. „Orgán verejného zdravotníctva nemá dôvod tieto výsledky neakceptovať,“ doplnila Jindra Holíková.

Aj nasledujúce časti trate  (z Karlovej Vsi do Dúbravky a od tunela po Karlovu Ves) sa pri schvaľovaní stavby doplnili o hlukovú štúdiu, ktorá určila najproblémovejšie úseky z hľadiska dopadu hluku električiek na obytné alebo iné chránené prostredie ako sú školy či internáty. Takže RÚVZ bude žiadať meranie hluku aj v týchto bodoch a v prípade potreby ďalšie protihlukové opatrenia.

Kľúčové dátumy
22. júna 2019 sa začala rekonštrukcia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály za 65,1 mil. eur s DPH.
19. decembra 2019 začali električky premávať po obnovenej trati po obratisko Kútiky v Karlovej Vsi.
22. februára 2020 majú električky jazdiť až do Dúbravky (zároveň končí náhradná autobusová linka x5).

V máji 2020 sa plánuje začať s najťažšou etapou modernizácie radiály od tunela po Molecovu, potrvá do septembra 2020.

(ac)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.