Dostal nespravodlivú pokutu, sťažuje si pani Mária, ktorú pobúril postup revízorov voči jej manželovi

19.5.2022
0

Zdroj: imhd.sk

Páčil sa vám článok?

MHD a pokuty od revízorov sú veľmi častou témou Bratislavčanov. Viacero ľudí však poukazuje na problém, keď Dopravný podnik vyberá od ľudí pokuty i v prípade, keď nemali v úmysle cestovať načierno.

Obrátila sa na nás pani Mária, ktorej manžel je cudzinec a zaskočila ho pokuta, ktorú dostal 11. mája ráno v autobuse MHD na linke číslo 70.

"Manžel má do práce priamy spoj, tak sa rozhodol ísť autobusom a nie autom. V mobilnom telefóne má stiahnutú aplikáciu IDS BK, kde sa dá veľmi pohodlne zakúpiť cestovný lístok. Podotýkam, že je to aplikácia, ktorú ponúka na svojej stránke dopravný podnik. Autobus meškal, tak si lístok začal vyklikávať, až keď vozidlo prichádzalo na zastávku. Chcel sa vyhnúť tomu, že autobus nepríde alebo bude meškať a potom mu to časovo nevydá. Keď nastúpil do autobusu, lístok už mal zakúpený, avšak aplikácii trvá 30 sekúnd, kým sa zaktivuje, čo vám aj v telefóne píše: Váš lístok bude aktívny o 30 sekúnd. No a práve v priebehu týchto 30 sekúnd sa na neho doslova vrhol revízor ako na korisť, ktorú si vyčíhal s evidentnou chuťou niekoho už konečne prichytiť. Lístok mu neuznal, napriek tomu, že na faktúre v priložených dokumentoch možno vidieť, že lístok si zakúpil o 7:32 a pokutu dostal tiež o 7:32. Je logické, že nemohol v rovnakom čase robiť obe veci naraz. Aj diskutovať s revízorom, aj kupovať lístok. A keďže kúpa lístka tiež trvá nejakú minútu, kým si ho navolíte, kým informácia odíde a podobne, je evidentné, že ho musel zakúpiť ešte pred 7:32, keďže o 7:32 už bol zaplatený," približuje naša čitateľka.

Na revízora to však podľa nej neplatilo a manžel dostal pokutu 49,99 eura. "Takže cesta do práce ho pre ekologické zmýšľanie vyšla 50 Eur a 90 centov," dodáva.

"Zbytočne bude magistrát aj DPB robiť kampaň na používanie MHD a rozmýšľať ekologicky, keď majú takéto praktiky," dodáva. Pani Mária podala sťažnosť aj na Dopravný podnik Bratislava, jej výsledok zatiaľ nepozná. 

Zdroj: čitateľ

Záznam o pokute je z času 7:32. 

Spomínaná situácia je určite známa aj cestujúcim, ktorí si zvyknú kupovať časovo obmedzené lístky cez sms. Problém je tu ešte vypuklejší, spätná sms potvrdzujúca kúpu lístka vám totiž bežne príde aj o niekoľko minút. Zoberme si ako príklad nasledujúcu situáciu. Sms odošlete napríklad o 12:00 h. V tej chvíli ste za sms lístok nezvrátiteľne zaplatili, kúpu už nemáte ako zrušiť. O 12:01 vidíte prichádzať autobus. Potvrdzujúca sms vám ešte neprišla, a tak si vyberáte z dvoch možností: Zostať na zastávke a čakať na ďalšie vozidlo, pričom sa vám môže stať, že vám časová platnosť lístka potom na čas príchodu do cieľa nepostačí. Alebo nasadnete. Ak vás však napríklad o 12:02 skontroluje revízor a nemáte spätnú sms, dostanete pokutu, hoci mu viete jednoznačne preukázať, že lístok ste si kupovali ešte pred nastúpením do vozidla a teda ste zaň zaplatili.

Článok pokračuje pod obrázkom.

Zdroj: čitateľ

Z kúpy v aplikácii vidno, že sa uskutočnila o 7:32.

Oslovili sme preto dopravný podnik s otázkou, či neuvažuje o zmene týchto pravidiel. Aby napríklad revízor akceptoval aj odoslanú sms v prípade, keď je zjavné, že ju cestujúci poslal pred nastúpení do vozidla. "Dopravný podnik Bratislava je jedným z dopravcov v rámci Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK), pravidlá prepravy pre cestujúcich a dopravcov sú definované v prepravnom poriadku (PP IDS BK). O zmene pravidiel teda nerozhoduje DPB," vysvetlil nám najskôr jeho hovorca Martin Chlebovec.

Dodal, že cestujúci môže nastúpiť iba s platným cestovným lístkom. Potvrdil, že cestovné lístky zakúpené cez aplikáciu IDS BK sú vždy aktívne po 30 sekundách od zakúpenia. Dôvodom posunutej platnosti takto zakúpeného lístka (30 sekúnd) je práve snaha zabrániť zneužívaniu aplikácie v prípade kontroly cestovných lístkov. "IDS BK ubezpečuje, že 30 sekúnd je naozaj minimálny čas. V iných mestách cestovné lístky zakúpené cez obdobné aplikácie majú nastavený čas platnosti až po dvoch minútach od ich zakúpenia," dodal. 

Hovorca DPB ďalej argumentuje, že v aktuálnej dobe sú na mnohých zastávkach umiestnené elektronické informačné tabule, kde na základe reálnych GPS dát z vozidiel majú cestujúci prehľad o príchodoch spojov, pričom v prípade používania aplikácie IDS BK si môžu rovnaké dáta zobraziť v aplikácii pre každú zastávku (aj pre tú, na ktorej sa tabuľa fyzicky nenachádza). "Kúpiť si cestovný lístok môžu teda v dostatočnom predstihu pred príchodom autobusu na zastávku a nastúpiť do svojho spoja s platným cestovným lístkom," uzavrel hovorca DPB.

Oslovili sme aj akciovku Bratislavská integrovaná doprava, ktorá zastrešuje dopravné služby v bratislavskom regióne. Po získaní stanoviska ho doplníme do článku. 

(ms)

Páčil sa vám článok?