Hotelieri chcú zlepšiť turizmus v hlavnom meste
Asociácia bratislavských hotelov, ktorá združuje zatiaľ osem najväčších hotelov v Bratislave, má ako profesijná organizácia ambíciu združovať a zastupovať všetky hotely a ubytovacie zariadenia v hlavnom meste.
Podľa prezidenta BHA (Bratislava Hotels Association) Jána Kučeru sú návštevníkmi Bratislavy prevažne biznismeni. Asociácia sa chce pričiniť o to, aby bolo v meste viac turistov, aby tu zostali dlhšie a viac míňali.
Podľa neho turizmu chýba zákon, výskum a stratégia, riadiace štruktúry, ale aj odborníci, peniaze či ľudia. A to na úrovni štátu, regiónu a aj konečnej destinácie. Zatiaľ čo dopravu a prístupné bývanie je potrebné dotovať, turizmus prináša zisk a všestranný rozvoj. Nepochybne má svoje riziká a podľa slov šéfa asociácie by sme určite nechceli skončiť ako Praha, kde turisti vytesnili domácich z centra.
„Aj preto treba marketingovú organizáciu úzko prepojenú s mestom, napríklad s územným plánovaním. Ak chceme odľahčiť centrum, postavíme výraznú atraktivitu inde a nasmerujeme tok turistov. Ak chceme natiahnuť sezónu, zorganizujeme podujatie nadnárodného významu. V Brne je európsky festival lietajúcich balónov, inde je týždenný festival ohňostrojov. To nemôžu robiť hotely, ani letisko. Chce to súčinnosť,“ tvrdí prezident BHA Ján Kučera.
Podľa J. Kučeru by mohla komisia pre turizmus zložená zo zástupcov mesta a relevantných organizácií branže na báze výskumov a štúdií riadiť rozvoj turizmu v Bratislave. Jej výkonnou zložkou by mala byť marketingová organizácia špecializovaná na turizmus, tak ako je to vo svete bežné. BHA chce osloviť všetky relevantné organizácie vrátane mesta, na vytvorenie takejto spoločnej organizácie.
„Keďže biznis je hybnou zložkou, mala by tomu zodpovedať pozícia branže. Bude treba vyriešiť financovanie, priestory, ľudské zdroje.“ Podľa J. Kučeru sa spoliehajú na partnerstvo s mestom - je tu priestor pre PPP (public-private partnership / partnerstvo verejného a privátneho) a príležitosť, aby sa Bratislava stala „laboratóriom mestského turizmu“ a potvrdila tak pozíciu hlavného mesta.
(rob)