Inde si zákazníka vážia oveľa viac

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Pri čítaní článkov od pani Marty Černej „Náš zákazník - náš pán“ som si spomenul na poznatky získané v rozvojovej krajine aj vo vyspelých západných štátoch.

V egyptskej metropole Káhire mal na trhu svoje stabilné miesto hydinár. Len čo zbadal manželku, hneď ju odprevadil ku klietkam, v ktorých boli umiestnené živé kurčatá, kačice a holuby. Keď si vybrala, usadil ju na stoličku, ponúkol kávu alebo Coca-colu, a kým stačila občerstvenie vypiť, jeho pomocníci holuby zabili, očistili od peria, vypitvali a zabalili do vrecúšok. V centre Káhiry boli predajne s obuvou v každom druhom dome. Predavač, ktorý stál vo dverách, pozýval zákazníka na nezáväznú prehliadku tovaru. Usadil ho do kresla, ponúkol kávou alebo čajom a ukazoval mu najnovšie vzory. Kúpiť nič nemusel a pohostenie sa považovalo za pozornosť majiteľa obchodu.

Pri zájazde so Slovenskou filharmóniou v Taliansku večer tesne pred začiatkom koncertu hľadal nejaký mládenec člena orchestra, ktorý chcel kúpiť biely kávovar. Vzal som ho do ladiarne a pýtal sa, kto mal záujem o takýto tovar. Jeden z členov orchestra sa prihlásil, že predpoludním hľadal, ale keďže taký kávovar v tom obchode nemali, kúpil ho v inom. Predavač mi povedal, že šiel po kávovar do vzdialeného skladu a keďže vedel, že oň mal záujem člen filharmónie, tak ho doniesol. Ochotu predavača ocenil spoluhráč a kávovar kúpil.

Počas návštevy Viedne sme si prezerali v istom obchodnom dome tovar. V oddelení skla som nešťastnou náhodou zavadil cípom kabáta o poháre naskladané do pyramídy. Krv mi stuhla v žilách nielen z rinčania skla, ale najmä preto, lebo som bol presvedčený, že škodu budem musieť zaplatiť. Na moje prekvapenie sa mi vedúci oddelenia ospravedlnil, že je to ich vina, lebo poháre nemali byť tak blízko uličky. Viete si predstaviť, čo by sa stalo u nás?

Úcta a ohľaduplnosť k zákazníkovi sa vráti rovnako, ako nevšímavosť a snaha ošmeknúť ho. Ak sa má stať turistický ruch na Slovensku jedným z významných zdrojov príjmu, musia sa pracovníci služieb naučiť slúžiť hosťovi ako svojmu chlebodarcovi.

Páčil sa vám článok?