Občania apelujú na UPC otvoreným listom, prípadom sa bude zaoberať aj prokuratúra

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Nespokojnosť občanov so zvyšovaním cien za užívanie káblovej prípojky na sledovanie káblovej televízie pokračuje. Občianska iniciatíva Nesloboda divákovho výberu sa na firmu UPC Slovensko obrátila otvoreným listom.

Pripomeňme, že niektorí klienti sa začali obracať na spoločnosť UPC Slovensko s formulármi, v ktorých si nárokujú odpočítanie preplatku vzniknutého rozdielom medzi cenou za používanie prípojky účtovanou UPC Slovensko a reálnou cenou, na ktorú sa vzťahuje rozhodnutie Telekomunikačného úradu SR z 24. júla 2001 o udelení pokuty za porušenie cenovej disciplíny. UPC Slovensko nato prostredníctvom médií pohrozila, že tých, ktorí sa na ňu obrátia s takouto požiadavkou, jednoducho odpojí.

Spomenutá občianska iniciatíva sa obrátila na konateľa spoločnosti otvoreným listom, v ktorom ho opätovne vyzývajú, aby tieto formuláre považoval za uplatnenie inštitútu o vzájomnom započítaní pohľadávok. Upozorňujú ho, že by bolo namieste zvážiť médiami avizované sankcie voči klientom, ktorí si už spomínaným formulárom, vypracovaným skupinou občianskych združení, uplatňujú to, čo im prislúcha zo zákona. „Podotýkame, že vaša tzv. typová zákaznícka zmluva, na ktorú sa sústavne odvolávate, neobsahuje ustanovenie, že zákazníkovi môže byť káblová prípojka vypnutá, keď si splní svoje povinnosti, teda včas za jej používanie uhradí poplatky,“ uvádza sa v otvorenom liste. „Na zákazníkov, ktorí sa dožadujú vrátenia preplatku, sa táto skutočnosť v plnom rozsahu vzťahuje. Poplatky včas uhradili, akceptujú však ich reálnu výšku iba v zmysle rozhodnutia Telekomunikačného úradu SR. Podľa vyššej právnej normy si teda teraz uplatňujú inštitút vzájomne splatných peňažných pohľadávok.“

Podľa predstaviteľov občianskej iniciatívy Nesloboda divákovho výberu je týmto inštitútom konkrétne nárok spoločnosti UPC Slovensko na zaplatenie poplatku káblovej prípojky za isté obdobie, voči nároku na vrátenie preplatku v istej výške, ktorý vznikol z dôvodu „svojvoľného nerešpektovania rozhodnutia o regulácii cien“ (doslovný citát z otvoreného listu) v spomenutom rozhodnutí Telekomunikačného úradu SR, ktorý spoločnosti UPC Slovensko z tohto dôvodu uložil pokutu 25 miliónov korún.

Občianska iniciatíva svoje argumenty opiera jednak o príslušné ustanovenia Občianskeho zákonníka, jednak o spomenuté rozhodnutie Telekomunikačného úradu SR, ktorý spoločnosti UPC uložil vykonanie nápravy vo veci rozdielneho faktúrovania cien. „Od januára tohto roku ste mali dostatok času na vzájomné vyrovnanie,“ píše sa v otvorenom liste. „Nie je mysliteľné, aby si všetci svoje zákonné právo vymáhali prostredníctvom súdov. Je samozrejmé, že každý z nich by súdny spor v tejto veci vyhral.“

Aktivitami UPC sa bude zaoberať aj generálna prokuratúra, na ktorú sa s podnetom obrátil poslanec miestneho zastupiteľstva v Petržalke Juraj Kováč. Podľa neho existuje podozrenie, že UPC sa dopustila trestného činu porušovania záväzných pravidiel hospodárskeho styku, poškodzovania spotrebiteľa a iných ustanovení Trestného zákona.

Páčil sa vám článok?