Výrobky z výletov sú vždy predražené

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Blížia sa Vianoce a spolu s nimi stúpajú aktivity obchodu vo všeobecnosti a organizátorov tzv. párty-predajov zvlášť. Za všetko hovorí list, ktorý redakcia v týchto dňoch dostala.

Citujem z listu našej čitateľky: „Zúčastnila som na výlete organizovaného firmou XY. Tento výlet nemal za cieľ len prehliadku námestia Európy v Komárne, ale hlavne predstavenie a predaj výrobkov menovanej firmy. Všetko by bolo v poriadku, keby mladý muž, ktorý toto predstavenie režíroval, všetkých prítomných - najmä dôchodcov - úmyselne neuviedol do omylu pri predstavovaní prístroja CHI MASCHINE. S pátosom jemu vlastným nás presvedčil, že tento úžasný stroj nám pomôže pri zdravotných ťažkostiach a ako pre nás tu dnes a v tejto chvíli bude stáť len 15 990 Sk. Nezabudol dodať, že v Európe ho môžeme kúpiť za sumu 660 EUR (asi 27 500 Sk). Keďže z uvedených desiatich neduhov, ktoré lieči, ma trápi asi šesť, uverila som mu, ako aj ďalší z prítomných. Stroj mám doma, aj TV vak, ktorý bol pridaný ako darček, aj ďalšiu deku. Všetko som vyplatila a ťažko opísať šok, ktorý som prežila včera, keď sa mi dostal do rúk katalóg darčekov z rakúskeho Metra. Tu ponúkajú uvedený CHI stroj DE LUXE za sumu 79,99 EUR, čo predstavuje sumu asi 3555 korún, čiže 1/5 ceny, za ktorú nám predala CHI mašinku dotyčná firma. Prosím, aby ste tento prípad zverejnili, aby ďalší dôverčiví dôchodcovia nenaleteli tak, ako ja.“

Nuž, človek sa asi najlepšie učí na vlastných chybách, pretože som v minulosti už o tejto téme písala. Pre poctivosť však podotýkam, že som zámerne neuviedla názov firmy. Okrem možnej ďalšej súdnej žaloby si totiž ani nie som istá, že spoločnosť zabezpečujúca „výlet“ a predajca sú z toho istého právneho subjektu. A ako sa na celú vec pozerať? Vždy radím využiť marketingové chytáky vo svoj prospech.

Ak máte čas aj chuť, pokojne sa na podobných akciách zúčastňujte, zoberte si prípadne ponúkané darčeky, ale majte stále pred očami fakt, že takto prezentované výrobky sú vždy predražené. Veď prečo by niekto dával desiatkam spotrebiteľov aj pomerne drahé darčeky, usporadúval akcie, ktoré ho stoja opäť nemalé peniaze, ak by sa mu náklady za tento spôsob predaja nevrátili, keď čo i len jeden z prítomných naletí?

Obchod je o zmluvách a tie musia akceptovať vždy dvaja. Nik nebráni spotrebiteľom zaobchádzať s vlastnými prostriedkami podľa svojej vôle. Ani obchodníkom „strihať ovce“, ak sa dajú. Zákon síce dáva možnosť do 7 kalendárnych dní odstúpiť od zmlúv, ktoré sú uskutočnené mimo riadnych prevádzok. No ruku na srdce, ako si odskúšate výrobok, ktorý kupujete ako vianočný darček, včas? Preto je pri väčšine párty výrobkoch neskoro plakať nad rozliatym mliekom.

Podobne márna je aj snaha odstúpiť od neuváženej kúpy v obchode. Márne prosíte o radu, ak v inom obchode, než ste nakúpili, uvidíte výrobok za podstatne nižšiu cenu. Nie je to dôvod na odstúpenie od zmluvy. Preto toľko zdôrazňujem, že pred kúpou je potrebné sa pozrieť do viacerých obchodov. Vyplatí sa to!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?