Informovaním sa vopred môžete ušetriť

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Stále viac čitateľov našich novín sa sťažuje na služby. Dožadujú sa kontroly nad vykonávanými službami, tak nad ich kvalitou, ako aj nad ich cenou. Ľahšie sa odpovedá na druhú časť otázok. Žiaľ, časy, keď sa cena odvíjala od nákladov, sú preč.

Občas mi skĺzne jazyk a hovorím o tvorbe cien podľa čísla topánok či dátumu v kalendári. Obávam sa, že s tým v súčasnosti nič neurobíme. Jediný spôsob, ako sa dá vlastná peňaženka uchrániť, je informácia vopred. Podľa možnosti je potrebné si zistiť cenu aspoň u dvoch - troch poskytovateľov tej istej služby. Prečo? Nuž, niekomu ku šťastiu postačí škodovka, iný potrebuje bavorák či nebodaj tereňák za tri milióny. Podľa toho si, samozrejme, vyžaduje primerané zisky. Neveríte?

V susedstve žije veľmi vzorná rodina. Pred vykurovacou sezónou si vždy dávajú servisom prezrieť kotol ústredného kúrenia. Pred 4-5 rokmi platili okolo 250 korún. Vlani to „skočilo“ na 2500 korún a tento rok vyše 6000 korún! Pribehli s otázkou, či sa nedá dačo robiť. Dá sa. Skúsiť zmeniť servisného technika - či celý servis. Pretože po januárovom zdražení skoro všetkého sa môže stať, že budú platiť ešte viac.

Aj ďalšie príklady mám na sklade, napríklad dôchodca za desať minút práce opravára televízora „vycvaká“ 1080 korún. Pritom nebola menená žiadna súčiastka. Popri tom sa zdá cena za tiež desaťminútovú výmenu termostatu v chladničke úplným bagateľom. A aj autoservis, kde pýtajú 500 korún za hodinu práce (súčiastky sa platia zvlášť) sa zdá ako-tak prijateľný.

Horšie je odpovedať na prvú časť otázky našich čitateľov: ako je to s kvalitou služby. Priznám sa, že ešte ako riaditeľke SOI mi to nedalo spávať. Veď kvalitu služby je možné posúdiť až vtedy, keď sme si ju dali vykonať. A to znamená, samozrejme, anonymne si ju zakúpiť za hotové. A sme opäť pri peniazoch, ktoré chýbajú v celom pestrom rozsahu nášho národného hospodárstva. Viem, že sa moja odpoveď mnohým nepáči, ale: ak mi raz zle ostrihajú a vyfúkajú vlasy za hrdých 550 korún, tak tam nielenže viac nevkročím, ale rozhlásim to v celom okruhu svojich známych.

Žiaľ, iba tam, pretože napísať o tom v novinách je nebezpečné: čo ak poškodíte dobré meno niekoho? V skutočnosti ho nikdy nemal, ale to neznamená, že nemôže ísť so žalobou na súd. Voláte mi vo veľmi ťažkých záležitostiach, kde som i ja bezradná. Ako úspešne zakročiť voči inštruktorovi autoškoly, ktorý sa správa nemiestne? Zaplatili ste si drahú autoškolu a ste vydaní na milosť a nemilosť, pretože ak sa budete veľa sťažovať, neurobíte skúšky. Bolo by asi spravodlivejšie neplatiť poplatky vopred, ale až po úspešnej konzumácii služieb.

Ako to však dosiahnuť, ak to zákon nenariaďuje a sila konkurencie nestačí? Viete, čo ma však šokovalo v poslednom týždni najviac? V rámci rozhovoru o reklamáciách v čistiarni odznela veta: „Životnosť kožuchov je asi tri roky, potom sa už nedá výsledok čistenia garantovať.“ Pekne ďakujem. Ak by mi agresívnym chemickým prostriedkom „odkrágľovali“, povedzme, 200-tisícový kožuch, neručila by som za seba! Ešteže ho nemám - ale predpokladám, že nehovorila kvalifikovaná pracovníčka, iba akási hovorkyňa, ako je v dnešných časoch módou!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?