Vstup do únie zlepší aj kultúru podnikania

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Sťažnosti, s ktorými sa na mňa telefonicky spotrebitelia obracajú, sa delia do niekoľkých skupín. Evergreeny hovorím takým, ktoré sú rozdelené prakticky na obdobie celého roka: sťažnosti na obuv sú pri tom číslo 1.

Potom nasledujú sťažnosti, ktorých spoločným menovateľom je neinformovanosť spotrebiteľa alebo nedostatok pozornosti pri samotnej kúpe výrobku. V tejto skupine prevládajú rôzne párty predaje (kúpa mimo obchodných prevádzok), najnovšie tzv. time sharing. Kto našu rubriku číta pravidelne, vie, že je to akési predkupné právo na jeden týždeň dovolenky ročne v niektorom z dovolenkových rajov.

Až keď si s triezvou hlavou začne šťastný majiteľ prepočítavať, čo vlastne za tých „mizerných“ 200 až 300 tisíc korún dostane zistí, že by mohol azda aj desať či viac rokov luxusne tráviť aj tri týždne kdekoľvek vo svete. Veď vo vstupnom šesťmiestnom poplatku je iba poplatok za hotelové ubytovanie. Kde sú náklady na cestu, stravu, správcovské poplatky a čo ja viem čo všetko? Po takom vytriezvení mi potom volajú spotrebitelia a dožadujú sa rady ako z pasce von. Podobne je to aj s predraženými sadami hrncov a iných tovarov.

Nuž, je mi síce predovšetkým starších ľudí ľúto, ale radu pre bezbolestnú nápravu nemám. Organizácie, ktoré takéto predaje organizujú, sú totiž vybavené know-how zahraničných firiem a ich právnici už dávno prispôsobili znenie zmlúv tak, aby vyhovovali nášmu právu. Ich zrušenie po siedmich dňoch je preto v každom prípade spojené s vysokou finančnou stratou.

Treťou veľkou skupinou sťažností sú rôzne služby v súvislosti so zlepšovaním bývania. V snahe čosi ušetriť sú založené na cároch papiera a nie na riadnej kalkulácii. Fakt, že v týchto prípadoch príde k ujme daňový úrad, nikoho nemrzí. No pozor. Daňová výhoda (teda únik) sa môže ukázať výhodou pre poskytovateľa služby - pre vás to však môže byť nášľapná mína. Skúste si uplatniť nárok na zákonnú reklamačnú lehotu - niekedy až 3 roky - ak podnikateľ s vami odmieta komunikovať.

V takých prípadoch je účinná jedine súdna cesta a tej ste sa predsa hneď na začiatku vzdali, keď ste súhlasili iba s ústnou alebo „cárovou“ dohodou bez DPH a podobne. Začala sa kampaň pred referendom o vstupe do Európskej únie. Poviem teda svoj názor aj ja. Nemyslím si, že nám začnú lietať pečené holuby. No som presvedčená, že sa postupne začne zlepšovať kultúra podnikania a tvorba cien.

Plač časti našich výrobcov, podnikateľov a obchodníkov ma vôbec nemýli. Ak potrebujú ochranu pred konkurenciou iba na to, aby spotrebiteľ mal horšie tovary a služby, potom čím skôr tá konkurencia príde, tým lepšie. Poďte hlasovať!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?