Záruka sa vzťahuje aj na tovar v akcii

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Vo svete, ale v posledných rokoch aj u nás, sú ľudia - a ich počet stále rastie - ktorí sa obliekajú a zariaďujú si domácnosť v čase výpredajov. V tom čase, býva to na začiatku nového kalendárneho roku, sa obchod zbavuje starých zásob.

Pred novou sezónou sa predsa musí zásobiť módnym tovarom či technickými novinkami. A na to potrebuje miesto či už v sklade alebo na pultoch predajní. Za pôvodné ceny nedokáže vzbudiť záujem spotrebiteľov a preto sa objavujú tie veľké, zväčša červené, škrtance pri cenovkách. Čím rýchlejšie chce mať obchod úspech, tým vyššie sú zľavy. Táto snaha obchodníkov nahráva spotrebiteľom, ktorí za svoje peniaze dostanú niekedy až o 50 percent viac bezchybného tovaru.

Pravda, na Slovensku ešte platí iba polročná reklamačná lehota na výrobky (v EÚ, aj v Českej republike 2-ročná), a preto je predovšetkým pri sezónnych výrobkoch potrebná zvýšená opatrnosť pri kúpe tovaru. No o tom sme už v našich novinách informovali.

Dnes chcem upozorniť na čudné praktiky časti podnikateľov. Spolu so zníženými cenami umiestňujú veľké nápisy, ktoré upozorňujú spotrebiteľov, že tovar za zlacnené ceny nemožno reklamovať. Prípadne na pokladničnom bločku či pribalenom letáčiku obmedzujú reklamačnú lehotu na menej ako 6 mesiacov. Telefonáty posledných dní o tejto praxi hovoria veľmi jasnou rečou. Dovoľte preto uštipačné užitie ľudovej múdrosti: Čo sa babe chcelo, to sa babe snilo! Nebojte sa využiť vo svoj prospech akékoľvek zlacnenie tovaru. Ak predajca výslovne neupozorní na chybu, pre ktorú sa cena znižuje, platí zákonom určená lehota 6 mesiacov odo dňa zakúpenia na celý výrobok.

Výnimku robí iba chyba, na ktorú ste boli pri kúpe upozornení. Zrozumiteľne teda príklad: ak kupovaný spotrebič má škrabanec na povrchu, musí bezchybne plniť všetky funkcie, ktoré podľa technického popisu plniť má. Textilný výrobok má právo nebyť podľa najnovšej módy, ale nesmie byť rozpáraný, nemať gombíky, byť ušitý nakrivo, alebo mať iné výrobné či nadobudnuté chyby. To, že výrobky z textilu musia mať informáciu o údržbe (mimochodom aj metráž!) už asi väčšina našich čitateľov vie.

Dávam však na známosť novú fintu, ktorú som zistila iba nedávno. Do koženého výrobku (kabátu) bola presne v zmysle zákona všitá aj páska so znakmi na údržbu. Ibaže všetky známe znaky údržby, teda pranie či čistenie, boli preškrtnuté. Je možné, že výrobca pozná aj nejaký mimozemský čistiaci proces. Ja si však myslím, že sa zabezpečuje pre prípad znehodnotenia výrobku pri čistení. Po slovensky povedané: ani za akokoľvek nízku cenu by som si nekúpila kabát na jednorazové použitie.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?