Naše zákony spotrebiteľov zatiaľ nechránia

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Poznáte slovo „feedback“? Je to jedno z pomaly už udomácnených slov aj na Slovensku. V novinárskom žargóne to znamená spätný ohlas čitateľov. A všetky druhy médií sú šťastné, ak majú čo najväčší ohlas svojej čitateľskej a diváckej základne.

Naša rubrika si na nezáujem čitateľov sťažovať nemôže. Obraciate sa na nás čím ďalej s tým ťažšie riešiteľnými problémami. Verte, vždy ma mrzí, ak neviem poradiť. Práve oblasť služieb je totiž mimoriadne ťažká ešte aj pre kvalifikovanú kontrolnú organizáciu.

Ako napríklad objektívne zistiť, či účtované prípravky napr. v kaderníctve či kozmetike sú naozaj značkové alebo je v kelímku či fľaške iba „náhrada“ v podobe oveľa lacnejšieho domáceho výrobku. Ešte aj laboratóriá majú s takými náhradami problémy. Neviem teda zodpovedať otázku primeranosti cien za výkony. Moja rada znie, vyskúšajte metódu: čas sú peniaze. Spočíva v tom, že si porovnáte ceny vo viacerých prevádzkarňach. Uisťujem vás, že sa to oplatí. Môžete ušetriť desiatky ba až stovky korún.

Ťažšie je poradiť čitateľke, ktorá si kúpila permanentku do masážneho salónu. Teraz má v ruke permanentku, na ktorej je ešte suma 2000 korún a ona nevie čo ďalej. O čo vlastne ide? Masér jej okrem masáží chrbtice navrhol aj anticelulitídne masáže. Po druhej takejto masáži sa jej zdalo, že sú príliš chúlostivé, a preto chcela iba masáž chrbta. To sa masérovi príliš nepáčilo. Naša čitateľka začala mať problém, ktorý v rámci služieb nie je zriedkavý: nezastihnuteľnosť podnikateľa.

Od čias prístupnosti telekomunikačného zázraku zvaného telefónny záznamník alebo na displeji mobilu prezentovaného čísla či mena volajúceho nie je nič jednoduchšie, ako hrať mŕtveho chrobáka. Nebyť k dispozícii a dúfať, že nespokojného klienta to nakoniec znechutí tak, že dá pokoj. Naša čitateľka chce vedieť, aké má možnosti dostať sa k svojim peniazom: „keďže už nemám záujem zveriť sa tomuto človeku do rúk“. Bežať na súd pri takom malom obnose je naozaj neúnosné. Pomôcť by mohla Slovenská obchodná inšpekcia, pretože v rámci svojich kompetencií môže uložiť podnikateľovi pomerne vysokú pokutu. Taktiež by sa mohla vyplatiť cesta na príslušný referát podnikateľských činností a ochrany spotrebiteľov: majú možnosť prispieť k umravneniu podnikateľa.

Žiaľ, u nás ešte legálne nepôsobí ten najúčinnejší nástroj ochrany spotrebiteľov - verejná mienka. V susednom Rakúsku by sa meno neporiadneho podnikateľa objavilo vo všetkých médiách, ktoré majú rubriku na informovanie spotrebiteľov. A žiadne odvolanie sa na ochranu dobrého mena či poškodenia obchodných záujmov by dotyčného podnikateľa neochránilo.

Naša pravidelná rubrika má názov Zákazník je pán. Spotrebiteľské právo tak, ako je v súčasnosti, degraduje našich spotrebiteľov tak akurát na tulipánov. Nuž čo, keď naši poslanci musia permanentne riešiť iba vlastné problémy. Spotrebiteľ chráň sa sám!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?