Správcu musia kontrolovať vlastníci bytov

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Na písacom stole mám sošku z čierneho kameňa z lávy. Predstavuje archanjela Michala, ako bojuje s predstaviteľom zla. Niekedy mi napadá, že by bol ideálnym patrónom ochrancov spotrebiteľov. Ba ozaj, máme nejakého patróna? Zišiel by sa, pretože problémy, s ktorými sa na nás obraciate sú stále zložitejšie.

Niektoré sú prakticky neriešiteľné, pretože v spleti zákonov sa už nedá orientovať. Najhoršie je to azda v oblasti bývania. Obce popredali, čo sa len dalo a tak preniesli zodpovednosť za správu bytových domov na nových majiteľov. Pokúste sa však účinne bojovať proti vlastnému správcovi.

Povedzme v dome, v ktorom je šesťdesiat či osemdesiat bytov. Pri rozhodovaní o fonde údržby či námietkach o spôsobe vyúčtovania sa vždy vyžaduje rozhodnutie väčšiny. Miesto, kde by sa mohli zástupcovia všetkých bytov stretnúť, sa v dome väčšinou nevyskytuje. Iba tak na schodisku „na stojáka“. Je skoro isté, že sa stretne iba zlomok vlastníkov bytov. Správca si môže byť istý, že ho nemožno odvolať. Je teda iba na jeho svedomí, ako zaobchádza so zverenými financiami.

Jedna z najčastejších otázok na Fórum spotrebiteľov znie: kto môže, vie alebo chce kontrolovať správnosť vyúčtovania nákladov spojených s bývaním. Odpoveď je ťažká. V prípade bytov, ktoré sú ešte vo vlastníctve obce, kontrolór mestskej časti či obce. V prípade odkúpených bytov Správa finančnej kontroly pri Ministerstve financií SR a v prípade tepla a teplej vody Štátna energetická inšpekcia. Sú to dôležité inštitúcie, ktoré nebudú riešiť každý problém. Právom totiž tvrdia, že sa majú vlastníci bytov sami vyrovnať so správcovskou organizáciou, ktorú si platia. A sme zase na začiatku - pokúste sa zorganizovať schôdzu väčšiny!

V posledných dňoch sa začali akosi hrnúť sťažnosti na domáce spotrebiče predvádzané v obchodných domoch v rámci „shop in shopingu“. Výrobok sa vám zapáči, objednáte si ho (alebo kúpite na mieste) za nemálo peňazí a zakrátko sa na ňom vyskytne chyba. Nič to - veď medzi papiermi, ktoré ste dostali, je aj úplná adresa firmy. Zašlete reklamáciu aj s výrobkom a on sa v najlepšom prípade vráti s poznámkou: adresát neznámy. Žiaľ, sú aj prípady, že sa výrobok ani nevráti a zostanú vám iba oči pre plač. Veľmi často sa totiž tzv. podnikateľ sťahuje z miesta na miesto. Kým si stačíte zistiť nové pôsobisko, zmizne na ďalšie. V takomto prípade pomôže azda iba oznámenie na polícii.

Sťažnosti na čistiarne sú tiež veľmi časté. Teraz sa však objavili tzv. jednorazové odevy. Sú to také, ktoré majú všitý návod na údržbu, podľa ktorého sa výrobok nesmie prať ani čistiť žiadnym chemickým spôsobom. Podľa našich sťažovateľov sa to vyskytuje napr. na kožených bundách. Dajte si na to pozor, pretože v takomto prípade čistiareň prevezme výrobok iba na vašu zodpovednosť. Za zničenie potom naozaj nemôže zodpovedať. Platí pravidlo, že čistiareň zodpovedá za zničenie vtedy, ak nepostupuje podľa údajov výrobcu. Ak výrobca neumožňuje žiadny spôsob údržby, určite by som taký výrobok nekúpila.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?