Nedajte sa zlákať pochybnými výhrami

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Žiaden zákon vás nemôže postihnúť ak opíšete príhodu, ktorá sa stala práve vám. Moje meno je dostatočne známe, a to je očividne dôvodom, prečo sa mi dosiaľ oblúkom vyhli zaručené výhry.

Až konečne pred asi mesiacom to konečne klaplo! Firma Camif Slovakia, s.r.o., mi v okrese Bratislava I blahoželá ako jedinej držiteľke čísla XY, ktorá vyhráva súpravu šperkov. Pretože v katalógu menovanej firmy boli uvedené dva výrobky, ktoré som si už dávnejšie chcela kúpiť, poslala som objednávku. Čakáte, že budem frfľať na výrobky alebo ich cenu? Nedočkáte sa. Všetko bolo v poriadku, až...

Podľa žiadneho zákona nemožno reklamovať dary, to som ani nemala v úmysle. Bezcenné trepky som založila do škatule, z ktorej si deti občas vyťahujú potreby na hranie. Doteraz je teda zdanlivo všetko v poriadku. Významne v neporiadku je však druhá časť zásielky od tejto firmy: priložený žreb na 30-tisíc korún, ktorý je „jediný a neprenosný, preto sa o neho dobre postarajte“.

Citujem z podmienok súťaže: Ak v jednom z políčok objavíte číslo začínajúce dvojitým súčislím 00, je isté, že vyhrávate 30 000 Sk! Ďalej pravidlá hovoria: Každý účastník dostane jeden žreb s dvomi políčkami, v ktorých sú uvedené rôzne čísla. Iba jediný žreb obsahuje číslo začínajúce dvojitým súčislím 00. Ďalej je ešte kopa bla-bla. Iste ste uhádli, že môj žreb mal v jednom z políčok dve nuly. Teoreticky by som mala už mať šek doma. Jasne, že nemám a ani som ho nečakala.

Poznám tieto nie príliš seriózne reklamné triky a mám proti nim veľké námietky. Totiž počas rokov, v ktorých sa zaoberám ochranou spotrebiteľov, ma veľmi často oslovovali hlboko sklamanní ľudia. Predovšetkým chudobnejší ľudia si niečo objednajú, aby sa im výhra naozaj ušla. Okrem vyhodených peňazí potom prežívajú psychickú traumu a hnevajú sa na celý svet.

Apropo svet! Ten sa už kúsok od nás, v Rakúsku, s podobnými praktikami vyrovnal. Podľa zákona je tam vymáhateľná výhra, ktorá bola inzerovaná tak, že vzbudila dojem oprávnenosti. Posledné číslo časopisu Konzument uvádza, ako na základe rozhodnutia súdu musela podobná firma naozaj odovzdať auto akémusi dôchodcovi. Márne sa firma vyhovárala, že vo vnútri obálky boli vytlačené drobným písmom a poriadne „zašmodrchané pravidlá“, ktoré celú výhru negovali!

Žiaľ, naši legislatívci vyrábajú stohy papierov, ktoré sú bežnému občanovi na figu. Veď o čo lepšie vyhovovali tie služby poisťovní, v súvislosti so zákonným poistením vozidiel, ktoré boli internými smernicami pozmenené v neprospech spotrebiteľa? Neveríte? Tu sú príklady. Majitelia áut, ktoré potrebujú pneumatiky, ktoré nevyrába Matador, ostrúhali mrkvu. Sľúbené poukážky na 100-korunový nákup v Jednote (verejný prísľub v Peniaze and Investície z 11/2001) sa premenili na 0 pre tých, ktorí zvolili platbu poistného v polročných intervaloch.

Čo sledujem týmto príspevkom? Obávam sa, že s blížiacimi sa voľbami bude treba poslancovaniachtivých politikov zaviazať aj plnením spotrebiteľských problémov. Je zbytočné, aby hľadali rôzne „tretie“ cesty, stačí sa pozrieť k susedom. Ak by boli problémy s prekladom z nemčiny, češtiny či maďarčiny do slovenčiny, rada pomôžem. Stačí povedať.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?