Na mieste, kde bol futbalový štadión Petržalky, má vyrásť bytová štvrť s 30-poschodovým vežiakom!

18.4.2018

Zdroj: Green park

Páčil sa vám článok?

Už keď sa zrovnával so zemou bývalý štadión Artmedie Petržalka, ktorý sa nachádzal kúsok za Starým mostom, tak sa očakávalo, že na tomto mieste raz budú stáť nejaké administratívne alebo obytné budovy. Zdá sa, že ten čas pomaly prichádza a na mieste, kde je dnes zelená lúka, vznikne projekt Green park, ktorého dominantou má byť aj 30-poschodový vežiak!

​Vyplýva to z posledných zverejnených vizualizácií projektu Green park, ktorý v ostatných rokoch niekoľko krát menil svoju virtuálnu podobu. V tej najnovšej, ktorý si nechal vypracovať podnikateľ Ivan Kmotrík, figuruje 30-podlažný vežiak s bytmi a apartmánmi vysoký 90-metrov a 11-podlažná kancelárska budova. Komplex by mali dopĺňať ešte štyri šesťpodlažné obytné budovy. Celkovo by sa tu malo nachádzať 221 bytov a 206 apartmánov, pričom s ich výstavbou by sa malo začať ešte tento rok a celý areál plánujú dokončiť v roku 2020 s celkovými nákladmi od 63 do 65 miliónov eur.

Pochopiteľne, že plány na ďalšiu megalomanskú stavbu, ktorá sa chystá v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa, nenechali ľahostajných ochranárov a aktivistov, ktorí sú združení v občianskej iniciatíve Bratislava otvorene. Tí sú presvedčení, že 30-podlažná budova nachádzajúca sa len približne 200 metrov od pravého brehu Dunaja poškodí tradičnú a chránenú panorámu Bratislavy, zničí územie blízkeho parku a celkovo naruší kultúrno-relaxačnú zónu na Tyršovom námestí a takisto bude mať výrazné negatívne vplyvy na životné prostredie (hluk, emisie, prach, svetelný smog, hydrogeológia).

Najhoršia na celom projekte je podľa občianskych aktivistov automobilová doprava. Súčasťou komplexu totiž majú byť aj garáže pre 1190 vozidiel, ktoré prinesú do celej zóny obrovské negatívne vplyvy na kvalitu života a životného prostredia. Len na Viedenskej ceste sa zvýši prepravná kapacita o 200 percent, čo je približne jedno auto každých 40 sekúnd. Pritom dnes je pre autá už len jednosmerná a nachádza sa na nej obojsmerná medzinárodná cyklotrasa ako aj pešia zóna, ktorá slúži pre pohyb chodcov medzi Sadom Janka Kráľa a Tyršovým námestím.  

„Takáto stavba nemôže byť vo verejnom záujme a preto sa pýtame kompetentných, ako chránia mesto a občanov žijúcich v ňom. Takáto stavba sleduje len čisto egoistické a finančné ciele developera a je proti strategickým dokumentom mesta. Nikto z kompetentných dosiaľ nepriniesol žiadne argumenty tejto stavby v prospech Bratislavy či občanov,“ píše sa v občianskej iniciatíve Bratislava otvorene, ktorá sa so svojimi pripomienkami obrátila na Magistrát hlavného mesta Bratislavy, Krajský pamiatkový úrad v Bratislave a Ministerstvo životného prostredia SR aktívnu obranu verejného záujmu, životného prostredia a kultúrno-historickej panorámy mesta. A momentálne od primátora mesta čakajú odpovede na konkrétne otázky, ako chce riešiť dopravu na Viedenskej, chrániť vizuál a výškovú panorámu mesta a či vôbec mohla byť takáto výstavba povolená, ak je hlavná architektka proti nakoľko je v rozpore s Územným plánom Bratislavy z roku 2007. Krajský pamiatkový úrad by mal vysvetliť,  prečo neposúdil túto stavbu ako rušivú aj voči národnej kultúrnej pamiatke, teda Sadu Janka Kráľa a ministerstvo životného prostredia by sa malo vyjadriť k negatívnym vplyvom na blízky park z hľadiska tienenia, emisií, hluku, prašnosti, zmeny hydrogeológie a svetelného smogu.

(ars, ts, foto: R.S., vizualizácie: Green park)

Páčil sa vám článok?