Auto sa oplatí, aj keď človek cestuje sám

21.9.2011
0
Páčil sa vám článok?

Bývam v Lamači už šestnásť rokov a celý tento čas cestujem mestskou hromadnou dopravou do školy (čiže ráno) a na rôzne brigády (v iných časoch). Za celé toto obdobie som zistil, že práve v rannej špičke sa množstvo obyvateľov Lamača dopravuje mestskou hromadnou dopravou či už do školy alebo do práce.

V rannej špičke sú autobusy číslo 30, 37 a 63 hlavnými spojovacími tepnami pre obyvateľov Lamača v podstate do celého mesta, s výnimkou Dúbravky. Ráno bývajú absolútne plné. A teraz ich pôjde menej ako dosiaľ. Redukovaním liniek sa dosiahne jediná vec - zhorší sa kvalita cestovania pre obyvateľov Lamača. A to pri cenách mestskej hromadnej dopravy, pri ktorých sa oplatí cestovať autom už pri počte dvoch ľudí - a pri viacerých typoch áut je to výhodnejšie už pre jedného človeka.

Výsledok tohto opatrenia bude jeden jediný: ľudia opäť o niečo viac začnú preferovať osobnú automobilovú dopravu pred mestskou hromadnou dopravou. Ziskovosť MHD je vec, ktorá nie je reálne dosiahnuteľná, pretože úspora je inde - v znížení počtu áut v meste, nie priamo v rozpočte MHD, a navyše, každé mesto preferuje mestskú hromadnú dopravu pred osobnou automobilovou dopravu. Len samotná Bratislava preferuje osobnú automobilovú dopravu pred MHD.

Napríklad oproti mestskej hromadnej doprave je auto našej rodiny výhodnejšie, už keď ním ide jeden človek, a to na vzdialenosti v rozmedzí 20 až 40 minút platnosti 60-minútového lístka mestskej hromadnej dopravy. Čiže po zdražení je pre mňa finančne výhodnejšie ísť autom ako mestskou hromadnou dopravou.

Najprv zdraželi cestovné lístky, a teraz namiesto zlepšenia cestovania pre zákazníkov Dopravného podniku Bratislava sa kvalita cestovania pre obyvateľov Lamača znižuje. Žiadna mestská časť nemusí čeliť redukcii všetkých liniek, ktoré ju spájajú s centrom mesta, tak ako Lamač (linka číslo 23 ide do Dúbravky a linka číslo 38 len po Patrónku).

Michal Daříček, Lamač
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?