Za pokazenú dovolenku žiadajte zľavu

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Domnievala som sa, že sťažnosti na služby cestovných kancelárií sa tohto roku konečne už nekonajú. Za pätnásť rokov sa už našinci naučili čítať zmluvy a dávať si pozor aj na drobulinké písmo.

Ba aj vybaviť si na mieste (s delegátom cestovnej kancelárie) odstránenie nedostatkov. Po celé dva mesiace prázdnin som totiž nedostala žiadnu sťažnosť od nespokojných dovolenkárov. Podľa všetkého som sa mýlila.

Koncom sezóny sa na dovolenku vyberú iné typy klientov dávajúcich prednosť pohode pred preplnenými plážami. No a tiež dospeláci, ktorí nemajú školopovinné deti. Netreba zdôrazňovať, že najmä starší ľudia majú dostatočnú predstavu o tom, čo im má cestovná kancelária zaručiť. Napríklad jedna dáma chodí už roky na to isté miesto v Grécku, a preto pozná tamojšie hotely. Preto si v dostatočnom predstihu zabezpečila konkrétny hotel, čo jej cestovná kancelária v zmluve aj prisľúbila.

Aké bolo jej prekvapenie, keď jej ráno v deň odletu, oznámili, že požadovaný hotel sa „nekoná“, ale je nahradený iným menej kvalitným. Priznám sa, ťažko mi bolo poradiť, čo má robiť. Veď ak na dovolenku neodletí, môže prísť v podobe storno poplatkov o celú sumu zaplatenú za pobyt. Považovala som za vhodnejšie jej poradiť, aby predsa len letela, ale aby dala písomnú sťažnosť na nedodržanie zmluvných podmienok a po návrate žiadala aspoň zľavu z ceny zájazdu.

Niečo podobné sa stalo aj ďalším dámam, ktoré v Hurghade, citujem: dostali otrasnú izbu, ktorá zďaleka nezodpovedala sľubom z katalógu. Navyše aj strava sa im zdala akási priskromná. Na dôvažok všetkého im život strpčila pláž priamo v prístave, kde sa do vody chodilo pomedzi lode. Zarážajúce je, že delegátka cestovnej kancelárie sťažnosť odbila tým, že izbu si vymenili po dohode s recepciou samé (pozn. prirodzene za bakšiš), takže sa nič nestalo. No a citujem: Forma a obsah stravovania zodpovedá egyptskému štandardu hotela a spĺňa podmienky uvedené v katalógu CK. Dotyčná pláž pred hotelom je súkromnou plážou hotela a za takých podmienok cestovná kancelária nemôže stav pláže ovplyvniť ani zaň ručiť!

Delegátka cestovnej kancelárie - mimochodom s vysokoškolským titulom - je iste hrdá, ako kulantne vec vyriešila. Ja však radím nespokojným dámam, aby žiadali od CK zľavu z ceny, ak mali v katalógu sľúbenú napríklad piesočnatú pláž. Žiaľ, vymáhať si náhradu za pokazenú dovolenku sa u nás ešte nedá. Dúfam však, že sa táto - v Európe dosť bežná prax - dostane aj do nášho právneho systému čo najskôr.

Dovtedy radím, napríklad, možnosť zakúpiť si dovolenkový pobyt v cudzine. Cena zájazdu vôbec nemusí byť vyššia, ale na mieste pobytu s vami nebudú zaobchádzať ako s dovolenkármi druhej kategórie. Denne som svedkom toho, že za európske ceny sa u nás poskytujú nielen druhoradé služby, ale aj tovar druhej (aj nižšej) kategórie. Túto skutočnosť si vysvetľujem tak, že buď sa naši podnikatelia ešte nenaučili európansky rokovať s partnermi, alebo zámerne nakupujú lacnejšie, aby získali väčšie zisky. Dokedy?

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?