Zavádzajúca reklama sa u nás nepostihuje

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Aj keď sa to každému nepozdáva, faktom je, že je ľahšie niečo vyrobiť, ako to predať. Dôkazom tejto skutočnosti boli neslávne známe preplnené sklady výrobcov a obchodov za socializmu. Elegantne sa tomuto javu hovorilo: vyrábať pre sklad.

Výhoda systému bola v tom, že sa darilo udržiavať umelú prezamestnanosť. Nevýhody sme príliš nevnímali - nielen míňanie surovín (často aj z dovozu), ale aj spotreba energie, ktorú sme museli draho vyrábať. Takto nastavená ekonomika bola úplne scestná a po prechode na trhový systém sme na ňu aj tvrdo doplatili. Žiaľ, nie všetci „kapitáni“ ekonomiky pochopili, že reformovať neznamená ťahať z ľudí peniaze pod rôznymi zámienkami, ale naopak maximálne ekonomicky vyrábať.

Ani pes neštekol po racionálnom znižovaní žrútov energie v priemysle. Ba v domácnostiach sa iba pomaly presadzujú výrobky skupiny A - teda tie, ktoré úsporne narábajú s energiami všetkých druhov, vrátane vody. Niekedy sa mi naopak zdá, že spotrebiteľov s ekonomicky správnym myslením trestáme aspoň luxusnou daňou. No nie školenie som mala na mysli, keď som si sadla k písaniu dnešného článku.

Oveľa viac mi leží na srdci obchod ako výroba. Prečo? Nuž vo väčšine prípadov si výroba - mimochodom na vlastnú škodu - počas celého doterajšieho transformačného obdobia vedela „vylobovať“ rôzne veľké ochranné dáždniky, pretože vraj zamestnáva množstvo ľudí. Nuž neviem. Táto argumentácia mi vždy pripomenie ničenie strojov v Anglicku začiatkom minulého storočia. Dnes je asi každému vo vyspelých ekonomikách jasné, že najviac ľudí zamestná obchod a služby. Nám to ešte nedošlo, a preto útočíme predovšetkým práve na obchodníkov.

Faktom je, že Slovensko nemá príliš dlhú tradíciu s obchodovaním. Vždy sme to akosi ponechali bokom, za posledných štyridsať rokov susedom v Česku. Naši rýchlokvasení veľkoobchodníci si, žiaľ, prisvojili skôr negatívne praktiky obchodovania. Denne som konfrontovaná zavádzajúcou reklamou, ktorá láka spotrebiteľa na kúpu, v skutočnosti však neplní to, čo sľubuje.

Najviac ma hnevajú tie „osobné“ listy na meno, ktoré z naivných ľudí pod zámienkou vysokej výhry vylákajú neprimerane vysoké a zbytočné nákupy. Žiaľ, nemôžem pomôcť ani panej, ktorá takto minula skoro 25-tisíc korún v nádeji, že vyhrala milión. V Rakúsku by na súde dotyčná firma prehrala a musela by platiť, pretože v spotrebiteľovi vzbudila oprávnené očakávanie.

U nás ešte takáto legislatíva nie je. Zákon síce zakazuje zavádzajúcu reklamu, ale neprikazuje dôsledné odstránenie následkov. Preto môžem iba varovať každého, kto dostane akože ručne písaný list, v ktorom mu gratulujú k výhre, ak... Neverte! Predovšetkým aj preto, že prípadné skutočné výhry nesmú byť viazané na podmienku kúpy iných výrobkov.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?