Ošmeknúť zákazníka sa dá nielen na cene

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Aj vám sa už stalo, že cena na cenovke pri výrobku bola iná ako pri pokladni? Ošmekli vás na váhe, predali vám tovar, ktorému uplynula lehota najneskoršej spotreby, alebo ste nedostali výrobok propagovaný v akciovom letáku?

V prevádzkach veľkých obchodných reťazcov sa podobné veci stávajú, o čom svedčia aj výsledky kontrol, ktoré vykonali inšpektori Inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie pre Bratislavský kraj. Začnime lákaním zákazníkov pomocou akciových letákov na výrobok, ktorý napokon v predajni vôbec nebol.

Takéhoto prehrešku sa dopustil obchodný reťazec TESCO STORES, ktorý v akciovom letáku platnom v čase od 30. marca do 12. apríla pre všetky svoje prevádzkarne tohto roka ponúkal VHS, resp .DVD „Rodinka úžasných“. Inšpektori však 7. apríla pri kontrole v hypermarkete TESCO na Panónskej ceste zistili, že akciový výrobok nebol v priamej ponuke pre spotrebiteľa. Spoločnosť TESCO STORES tým porušila zákaz klamať spotrebiteľa uvádzaním nepravdivého údaju o úrovni nákupných podmienok. Za to dostala pokutu 50-tisíc korún.

V tom istom hypermarkete zistili inšpektori pri kontrole v oddelení textilu, ktorú vykonali 18. apríla, aj iný nedostatok - pri dvoch druhoch dámskych šatiek nebola pre spotrebiteľov k dispozícii jednoznačná informácia o ich cene, pri ďalších štyroch druhoch zasa informácia o cene výrobkov navodzovala dojem, že je nižšia, než aká bola v skutočnosti. Pri dvoch šatkách bola cena uvedená na cenovke o 40 korún nižšia, než bola predajná cena, pri ďalších dvoch o desať korún nižšia. Za toto dvojnásobné porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa dostala spoločnosť TESCO STORES pokutu 20-tisíc korún.

Niektorí obchodníci klamú spotrebiteľa aj tak, že ho ošmeknú na hmotnosti výrobku. Takýto nedostatok inšpektori odhalili 17. júna tohto roka pri kontrole v prevádzke METRO na Seneckej ceste v Ivanke pri Dunaji, keď zistili, že jedno balenie vákuovo balených morčacích krídel malo deklarovanú hmotnosť 1,352 kg, pričom v skutočnosti bola jeho hmotnosť 1,326 kg. Tým bola prekročená prípustná záporná hmotnostná odchýlka - 1,5 percenta, a teda porušená povinnosť predávajúceho predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo množstve. Spoločnosť METRO Cash & Carry Slovakia za to dostala pokutu 10-tisíc korún.

Iného charakteru bol nedostatok, ktorý inšpektori zistili 4. mája tohto roka pri kontrole v predajni BILLA na Rustavelliho ulici. Tu objavili v predaji sedem kusov jedného druhu výrobku Mozzarella, ktorému deň pred vykonaním kontroly uplynula lehota jeho najneskoršej spotreby. Tým spoločnosť BILLA, ktorá predajňu prevádzkuje, jednoznačne porušila zákon o ochrane spotrebiteľa a vyslúžila si za to pokutu 5000 korún.

Aj tieto príklady dokazujú, že v hypermarketoch a veľkých predajniach treba byť ostražitý a všímať si aj detaily. Platí to možno ešte viac ako v malých predajniach, kde sa nepredávajú také veľké množstvá tovarov.

Peter Verner
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?