Bráňte sa aj pri vianočných nákupoch

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Keď som sa v roku 1990 začala zaoberať problematikou ochrany spotrebiteľov podľa európskeho práva, vtĺkal mi do hlavy môj priateľ a učiteľ z Viedne doktor Koppe ako absolútnu prioritu dve zásady.

Prvú vyjadrovala veta: Ochrana spotrebiteľa je účinná iba vtedy, ak môže pohrýzť ruku, ktorá ju kŕmi. Vzťahovalo sa to na financovanie združení na ochranu spotrebiteľov - a vôbec to nebolo navádzanie na nevďačnosť.

Druhá zásada bola vlastne politická: Nie každý spotrebiteľ je voličom, ale zaručene je každý volič spotrebiteľom. To malo nás - novorodencov demokracie - priviesť k vedomiu vlastnej dôležitosti pri vytváraní pravidiel na ochranu spotrebiteľov v podmienkach trhového hospodárstva.

Tej prvej zásady sa Fórum spotrebiteľov po celý čas svojej existencie prísne dodržiava. Neprosíme sa o granty a príspevky, ktoré by nás zaväzovali. Žiaľ, tú druhú zásadu sa v rámci Slovenska príliš nedarí presadiť. Náš spotrebiteľ sa nenaučil brať na zodpovednosť svojich poslancov v parlamente, nútiť ich, aby prijímali zrozumiteľné a vykonateľné zákony a predpisy, ktoré by ho naozaj chránili. Naopak, stále viac sa necháva zaháňať do pasivity a neplodnosti „krčmových“ rečí. Už máte dosť toho neobvyklého začiatku?

Nuž, viete, ešte vo mne neodznela reakcia na ten absolútny nezáujem o veci verejné, ktorý sa preukázal v tuším osemnásťpercentnej účasti na voľbách do vyšších územných celkov. Pritom práve komunálne a regionálne orgány majú pomerne dosť financií, ktoré nám môžu uľahčiť život, hoci si tento stupeň verejnej správy zatiaľ príliš hlavu neláme potrebou zabezpečenia kontroly v obchodoch a službách. Je ale na nás - spotrebiteľoch - aby sa to začalo meniť.

A teraz niekoľko slov o vianočných nákupoch. Prosím vás, vzdajte sa ilúzie, že po Vianociach sa dajú takzvané neuvážené kúpy vymeniť. Podľa zákona nie je takáto prax zakázaná, je však výhradne na predajcovi, či v rámci svojej ústretovosti k zákazníkovi nepoužitý tovar naozaj vymení za čosi iné. Preto je lepšie sa už pri kúpe darčekov - ak nepoznáme veľkosť alebo vkus obdarovaného - dohodnúť s predajcom na možnosti výmeny tovaru. A prosím nezabudnite, že istotu máte iba vtedy, ak vám takúto možnosť potvrdí písomne napríklad na paragón o zaplatení.

Že sa to v predvianočnom zhone ťažko praktizuje? Nuž na to je iba jedna rada: nenechajte si kúpu na posledné dni a najmä nenakupujte v špičke, keď je obchod natrieskaný. Nezabúdajte, že na opačnej strane pultu stojí tiež človek. A niekedy veľmi unavený a otupený tisícnásobným hulákaním napríklad krásnej piesne Tichá noc. Poznám výroky pokladníčok z veľkých obchodných reťazcov, ktoré majú chuť pri tónoch tohto hymnusu vyskočiť z okna - veď ju od novembra počujú denne x-krát a to poriadne nahlas!

Vianoce by mali byť sviatkami pokoja. Ak môžete, rozdeľte si nákupy darčekov na celý rok. Veď dnes už obchody celoročne ponúkajú všakovaký sortiment a na Vianoce špeciálne akurát tak darčekové balíčky, v ktorých je vždy aspoň jeden výrobok, ktorý sa bežne v roku ťažko predáva.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?